Sevärd och tänkvärd

Det finns en hel del oväntade saker som den mänskliga kroppen kan ta sig för att göra, och ibland är det bra och ibland är det illa. Ett exempel på naturens nycker vid väldigt fel tillfälle på väldigt fel plats får vi i filmen "Skin" som följer verkliga händelser. Vi möter paret Laing, ett vitt par i apartheidens Sydafrika år 1955, som får ett barn med väldigt mörk hud på grund av avlägsna svarta gener.

Abraham och Sannie driver en handelsbod i en sydafrikansk by. De svarta handlar ofta där, men Abraham gillar inte detta lägre stående folk och tillåter inte sin fru att ens småprata med dem. När de får den mörkhyade dottern Sandra lyckas Abraham få henne klassad som vit, men när hon går i den vita skolan blir hon ett störande element. Skolledningen lyckas få henne omklassad till svart för att bli av med henne, vilket givetvis gör Abraham vansinnig. Han kämpar för att få henne "vit" igen, medan hon i hemlighet hellre umgås med svarta och kanske blir kär i en...

Som jag tidigare sade om filmen "Soraya M." så är det här en sån film som "ska" få priser, och det har den förstås fått på ett antal mindre festivaler och galor runt om i världen. Sandra spelas av brittiska Sophie Okonedo, som tillsammans med Sam Neill och Alice Krige i föräldrarollerna levererar suveräna och trovärdiga framträdanden. Man fokuserar inte på själva apartheiden - den är mer ett faktum, en faktor som skapar hela historien genom sin blotta existens.

Kanske är det svårt att sympatisera med Sandra som sällan uttrycker sin egen åsikt om situationen, och kanske är det svårt att förstå pappan som fortsätter att se ner på svarta trots sin dotters utseende, men själva situationen är så fascinerande och skådeplatsen så främmande för oss svenskar att man ändå tar till sig historien. Som sagt inte en film om apartheid, men en hyperfokusering på en liten familj i mitten av det. "Skin" är sevärd och tänkvärd.

Ingenting.

1. I Sydafrika talar man oftast afrikaans som är väldigt likt holländska. I filmen talar man dock "sydafrikansk engelska" vilket låter ungefär som engelska med holländsk brytning.

2. Apartheidsystemet upphörde 27 april 1994 då African National Congress (ANC) med Nelson Mandela i spetsen vann valet. Dagen firas nu årligen som Freedom Day.

3. Sandras lilla butik Rainbow Tuckshop fick stänga då ett köpcenter öppnades intill. Inte för att de blev utkonkurrerade, utan för att stadsplanen inte tillät kringliggande företag att överetablera området. Vem var det som överetablerade egentligen...?

HENRIK ANDERSSON (2010-04-12)