Ingen fullträff, men fantasifyllt värre

När trailern till "Flickan från ovan - The Lovely Bones" kom ut, dröjde det inte länge innan kommentarerna kom. Folk tyckte att den avslöjade för mycket - man fick veta att huvudpersonen dog och dessutom vem som var mördaren. Dock kom det förklarande kommentarer från folk som faktiskt läst Alice Sebolds bok där dessa "avslöjande" fakta är ganska givna från starten.

Så det är den grund vi står på: Susie (Saoirse Ronan) mördas av George Harvey (Stanley Tucci).

Nu hör jag till den skara som inte läst boken och kan därför inte göra några jämförelser mellan den och filmadaption Peter Jackson, tillsammans med frun Fran Walsh och kompisen Philippa Boyens - det vill säga samma team som adapterade både "Sagan om ringen" och "King Kong", nu gjort. Å ena sidan kan det irritera mig lite att jag inte läst den, men å andra ger det mig möjligheten att betrakta och bedöma filmen med fräscha ögon.

Susie är 14 år när hon dör. Hon lever med sina föräldrar Jack (Mark Wahlberg) och Abigail (Rachel Weisz) och de yngre syskonen Lindsey (Rose McIver) och Buckley (Christian Thomas Ashdale). Under den period av filmen där hon faktiskt är i livet beskrivs hon som en snäll och sympatisk 70-talsflicka. Hon har ett fotointresse och hon är okysst, men med mer än ett span på snyggingen Ray (Reece Ritchie). Dessvärre hinner hon aldrig till den planerade dejten innan hennes väg korsats med grannen George Harvey.

Harvey lider av en klåda man inte kan klia på - han måste då och då mörda flickor, och det är det han gör. Susies kropp hittas inte och familjen får inte ro. Polisen, representerad av Michael Imperioli, hittar inga spår och framför allt Jack lider hårdast av det hela och börjar på ett besatt sätt göra egna utredningar. Lillasyster Lindsey engagerar sig också efterhand, men familjen är i spillror och de får fortfarande ingen ro.

Det får inte Susie heller, för även om hon dör så försvinner hon inte ur filmen. Hon hamnar mellan jorden och "himlen" och kan betrakta allt som sker. Hon träffar även på andra flickor i denna mellanvärld som försöker få henne att gå vidare, men Susie är inte redo än.

Denna värld är det spektakulära med filmen. Även om verkligheten blivit skönt 70-talsanpassad så släpper Jackson loss allt vad färg, fantasi och flummerier heter när vi är i mellanvärlden. Det är minst sagt omvälvande och omväxlande bilder och miljöer som träder fram och det blir riktigt flummigt. Dessvärre blir datamiljöerna allt annat än realistiska, men i och med att det ändå handlar om någon sorts drömvärld så tycker jag att det funkar. Jag accepterar det som en del i metoden filmen berättas på. Just detta är jag väldigt intresserad av att veta hur det gestaltas i boken.

Jag har i andra recensioner redan uttryckt mig stora förtjusning för Saoirse Ronan som jag förutspår blir en av de stora kvinnliga skådespelerskorna om 10 år eller mindre. Hon är förstås lysande i filmen och gör allting rätt. Även resten av familjen runt Susie gestaltas väl, till och med Mark Wahlberg, som blixtinkallades till inspelningen direkt efter träbockinsatsen i "The Happening" är fullt godkänd som nedbruten pappa, och Stanley Tucci är effektiv om än aningens överdriven som otäck mördare med flotting comb-over.

Filmens roligaste inslag står dock Susan Sarandon för som Susies mormor. Hon kommer in när det blir för tufft för Jack och Abigail att de måste flytta isär, och det är ingen vanlig mormor Sarandon gör. Hon röker och super och är oduglig i både kök och tvättstuga. Faktum är att det nästan blir stilbrytande komiskt och buskisartat när hon far omkring, men samtidigt blir det något som lättar upp i mörkret.

"Flickan från ovan" får anses som godkänd och lite till. Det blir stundtals lite för flummigt för att jag riktigt ska känna att jag är med på banan, men det finns gott om spänning kvar i filmen under allt det flummiga för att jag ska känna mig engagerad in i det sista. Ingen fullträff men mycket sevärd.

Extramaterialet har tryckts in på en egen skiva, vilket förvånar mig inledningsvis men det får snabbt sin förklaring. Peter Jackson förklarar i en introduktion att de ville göra något annorlunda med bakomfilmen. Och annorlunda kan man lugnt säga att det är. Filmen är hela tre timmar (!) lång och visar upp hela inspelningen i kronologisk ordning och varvar råfoto, bakomfilm och färdig film med kommentarer av Jackson och Philippa Boyens, där den senare pratar mest ur romanen och manusets synvinkel, medan Jackson är mer regibetonad.

Annorlunda och jäkligt maffigt, och något som i alla fall känns som en fräsch inblick i filmskapande.

Jag behöver kanske inte nämna att extramaterialet inte är med på DVD-utgåvan?

1. När Susie är i en bokhandel sitter det givetvis en stor affisch för "Sagan om ringen" i fönstret.

2. Peter Jacksons cameo i filmen är som en man som kollar in en filmkamera i en fotobutik där Jack framkallar Susies bilder.

3. Det verkar som den svenska biotitlen "Flickan från ovan" fått stryka på foten till blu-raysläppet. Det är egentligen bara på baksidan titeln står med, med "The Lovely Bones" som tillägg. DVD-utgåvan har den svenska titeln på omslaget.

ANDERS JAKOBSON (2010-08-04)
Ljud: Dolby digital 5.1, DTS-HD MA 5.1
Introduction by Peter Jackson, Immersive 15-Week Diary Segments Hosted By Peter Jackson And Philippa Boyens