Mycket prat och lite action

Tony Stark och Iron Man är tillbaka. Den här gången vet alla om att det är Stark som är Iron Man och även om han lyckats stoppa alla krig, så är alla inte helt nöjda. Regeringen vill att han lämnar ifrån sig Iron Man-dräkten. Dels för att de inte tror att han själv kan klara av det ansvar som den innebär och dels för att de vill skapa sina egna Iron Men. Dessutom har han konkurrenten Justin Hammer som försöker bygga sin egen Iron Man-dräkt.

Utöver detta försöker Ivan Vanko ta livet av honom. Han är son till Anton Vanko som är den som egentligen uppfunnit det som Stark har i bröstet, det som hjälper honom att överleva. Ivan hittar på sin egen Iron Man-liknande dräkt där han även inkluderar elektriska piskor innan han ger sig ut på jakt efter Stark. Stark/Iron Man får med andra ord en hel del att göra och angrips från alla håll och kanter.

I rollen som Stark/Iron Man ser vi som tidigare Robert Downey Jr. och i rollen som Ivan ser vi Mickey Rourke. Båda är ju underbara skådespelare och helt klart filmens stora behållning. När det gäller själva handlingen är den lite platt och tyvärr får man inte se så mycket av själva Iron Man, vilket gör att filmen utvecklas mer till en pratfilm än en actionfilm. Och när det sen blir action tar det slut rätt fort och blir aldrig speciellt spännande.

Gwyneth Paltrow dyker upp i rollen som Starks allt i allo Pepper Potts och hon är den som har den otacksamma uppgiften att hålla ordning på Stark, vilket inte är det lättaste. Paltrow gör rollen bra och hon är precis sådär mesigt trevlig som hon är i första filmen. Men även om "Iron Man 2" bjuder på bra skådespelarinsatser och en del intressant bakgrundsinformation när det gäller Starks pappa så blir det aldrig riktigt bra.

Visserligen levererar filmen ungefär det man kan förvänta sig, varken mer eller mindre men hade det inte varit för Downey och Rourke hade det inte funkat. De lyfter filmen och på så vis är det lite bra att filmen är mycket prat och mindre action då det ger oss en bättre chans att se dessa två herrar "in action".

Extramaterialet är som det brukar när det gäller filmer från Marvel mycket och omfattande. Nästan tre timmar bjuds vi på och naturligtvis finns det både kommentarer och bakom kulisserna-filmer. Bakomfilmerna avhandlar allt från hur filmen gjordes till hur Iron Mans dräkt skapades och hur scener byggdes upp. Detta varvas även med intervjuer med mängder av inblandade personer.

Vi får även trailers till filmen, en musikvideo med AC/DC som gjort soundtracket till filmen, samt en del borttagna och förlängda scener. Bland annat får vi en ny inledning som är rätt kul. Man har även lagt in massor av information om filmen som man kan få upp när man ser filmen om man så önskar. Det är allt från info om saker vi ser till en närmare titt på information som dyker upp i filmen. Vi kan bland annat finna information om Hulken vilket indikerar att det kanske blir en "Avengers"-film så småningom.

Som sagt, en fullmatad utgåva som dessutom bjuder på en tredje skiva som innehåller filmen i en DVD-version vilket ju kan komma väl till hands om man vill se filmen där man inte har tillgång till sin blu-ray utan bara en DVD-spelare.

1. Pepper Potts måste vara ett av de löjligaste karaktärsnamnen som använts på en vuxen kvinna i någon film…

2. Stan Lee är sin vana trogen och dyker upp i en liten cameo.

3. "The Avengers", som kommer som film under 2012, promotas tydligt i filmen.