Dagen blommorna tog över

"The Day of the Triffids" är baserad på boken med samma namn av John Wyndham och har filmas tidigare. Redan 1981 kom det en TV-version som jag faktiskt såg och då tyckte var rätt otäck. Serien handlade då, och nu, om växter som gör uppror och gör allt för att skada oss människor. Då 1981 var av naturliga skäl specialeffekterna inget vidare och såhär i efterhand minns jag dem med ett leende.

Så var det nu dags för en modernare remake och även denna gång är det växter som gör uppror. Människan har nämligen funnit ett sätt att utvinna olja ur Triffidväxten vilket i sin tur har gjort världen till en renare och trevligare plats att leva och bo på. Enda problemet är att Triffidplantorna inte är så ofarliga som de ser ut. De har en tentakel som de gärna skickar ut mot människor som kommer för nära med förödande resultat. Och de ger sig alltid på ögonen i första hand.

Men som vanligt tror man att man lyckats hitta ett idiotsäkert sätt att förvara detta för människan rätt stora hot. Vad man inte räknat med är ett ljus från himlen som förblindar alla som tittar på det och samtidigt en galning som bryter sig in på en Triffidanläggning för att släppa ut Triffiderna. Kombinationen får förödande resultat. Vi får följa Bill Masen och Jo Playton som är några av de få som fortfarande har synen kvar. Han för att han just opererat ögonen och hon för att hon befann sig på en tunnelbanestation. Tillsammans måste de nu försöka rädda mänskligheten från Triffiderna.

Den här versionen av "The day of the Triffids" är en miniserie i två avsnitt som visats på engelsk TV och även om den har bättre specialeffekter än 1981 års version är de långt ifrån bra. Triffiderna är väldigt svåra att ta på allvar när de hasar sig fram på rötterna eller fäller upp sina blommor för att anfalla människor. Det känns mest lite larvigt och inte allt så skrämmande som jag minns från när jag var yngre. Nu var det säkert inte så spännande som jag minns det men jag hade ändå väntat mig mer från den här versionen.

Det som blir mest intressant nu är själva ungergångskänslan som finns i filmen. Känslan att detta är slutet för människorasen. Skådespelarna gör godkända insatser och i en halvstor roll ser vi Jason Priestley som en del kanske känner igen från "Bevery Hills 90210" där han spelade den präktige Brandon. Här ser han dock inte lika präktig ut men gör faktiskt en riktigt bra insats här.

Tyvärr lyfter aldrig serien utan det hela känns mest lite småfjantigt tyvärr. Hade man satsat på något annat än dessa överdrivna och övergödda plantor hade det kunnat bli bra för man har trots allt ändå lagt ner lite på övriga effekter, som bland annat inkluderar en flygkrasch mitt i London, men nu blir det inte så. Nu blir den en halvbra miniserie som man ser och sen glömmer bort.

En making of-dokumentär har man slängt med här och den tar sig även om den känns rätt onödig i början.

1. Serien består av 2 stycken 89 minutersavsnitt.

2. Det finns även en filmversion från 1962.