Omvända förutsättningar

I "Planet 51" är det omvända förutsättningar som gäller. Här är det astronauten Chuck som landar på Planet 51 och som för de som bor där blir en utomjording. Visserligen är det de som är gröna och har tentakler och flygande bilar men detta är deras värld och Chuck är hotet som kommer från rymden. Denna twist är riktigt smart och den tillåter skaparna av filmen att ta det som är vanligt och skruva till det så det helt plötsligt blir utomjordiskt.

Chuck behandlas alltså som en utomjording av alla, eller nästan iallafall på planeten 51. Några få tror dock inte att han kommit för att göra dem till zombies och äta deras hjärnor. Lem har alltid varit intresserad av rymden men trots detta tror han inte att utomjordingar existerar, inte förrän han springer på Chuck iallafall. Och efter att ha upptäckt att han faktiskt inte ska äta upp hans hjärna eller förvanda honom till en zombie går med på att hjälpa honom att komma tillbaka till sitt skepp innan det återvänder till Jorden. De två får dessutom hjälp av Skiff som driver en serietidningsaffär (specialiserad på serier om utomjordingar) och grannpojken Eckle som även han är en stor fan av utomjordingar.

Det hela funkar rätt bra och filmen kryllar av referenser till andra filmer. Att man på Planet 51 dessutom befinner sig i något som till stor del påminner om vårt 50-tal gör ju inte det hela sämre. Det finns hur mycket som helst att skämta om och man gör det. Filmen har dock en del svackor där den helt enkelt inte är tillräckligt rolig. Dessutom är Måns Zelmerlöw, som gör den svenska rösten åt Lem, helt fel. Hans dialekt och hans röstläge funkar inte alls och det blir emellanåt direkt plågsam att lyssna på honom. Hur man kunde välja honom står bortom mitt förstånd.

Nu kan och bör man visserligen alltid i största möjliga mån ha originalrösterna påslagna när man ser filmer av den här typen men det går ju inte alltid. Här är det dock en så stor skillnad på de svenska och engelska rösterna att det näst intill blir ett måste. I originalet hör vi Jessica Biel som Neera (Lems kärlek), Justin Long som Lem, Gary Oldman som General Grawl (filmens elaking) och John Cleese som Professor Kipple som är övertygad om att Chuck är ond. Alla gör de sina röster riktigt bra och de höjer faktiskt filmen ett snäpp jämfört med de svenska.

Tillslut får dock "Planet 51" ändå godkänt även om jag hade lite större förväntningar på den. Som den är nu är det ändå lite för seg för att bli riktigt klockren. Den är dock underhållande och helt klart sevärd.

Extramaterialet lämnar tyvärr en del att önska. Det finns ingen riktigt bakom kulissernafilm där vi får se alla skådespelarna ge röst åt sin karaktär som det alltid brukar finnas på den här typen av filmer. Det finns dock en dokumentär med men den är mer allmän och handlar om hela filmens tillkomst. Vi får se lite om själva röstpålägget men inte så mycket som jag skulle vilja ha.

Sen får vi lite andra udda inslag som till exempel ett gäng klipp från filmen med lite musik i bakgrunden och vad syftet med den är förstår jag inte. Vi får även lite förlängda scener som varken tillförde eller förändrade något direkt. Det mest spännande förutom dokumentären var helt klart det inslag där man fick se fyra olika stadier av en scen rullas upp. Det var allt från skiss till färdig scen och det var riktigt kul att se.

1. Det finns många referenser till andra filmer i filmen. Bland annat "Grease" och "E.T.".

2. Filmens animering är som vanligt klanderfri.

3. I blu-ray-utgåvan finns även en DVD med filmen med, något som verkar bli allt vanligare...