Slutet gott, allting gott? Eller?

Fjärde och sista filmen om Shrek är här. Den här gången när vi möter Shrek, Fiona och deras ungar står det snart klart att Shrek inte är helt nöjd med tillvaron. Förr var han ett träsktroll som alla var rädda för. Nu är han en turistattraktion, en familjefar med dagar som alla ser likadana ut. Han byter blöjor, han matar ungar och han försöker få tid till ett gyttjebad då och då, något som verkar näst intill omöjligt. Shrek tycker livet går på tomgång och han börjar tröttna.

Tar man med detta i beräkningarna är det inte svårt att han nappar när den elake Rumpelstiltskin övertalar honom att det är en bra idé att byta en av de dagar han redan levt mot en dag där han får återgå till att vara ett hemskt träsktroll. Naturligtvis nappar Shrek och i samma sekund som han skriver på kontraktet tar Rumpelstiltskin dagen då Shrek föddes ifrån honom.

Till en början fattar Shrek inte vad det är som har hänt. Allt verkar vara som han vill ha det men sakta men säkert går det upp för honom att han, i denna nya värld, inte har träffat Fiona. Hans barn finns inte. Rumpelstiltskin är kung i Far Far Away då Fionas far (den tidigare kungen) gav honom kungariket för att han skulle befria Fiona från sin förbannelse, att vara ett träsktroll på natten och en prinsessa på dagen. Något som Shrek gjorde när han räddade henne från slottet där hon satt, fångad av en drake. Nu gäller det för Shrek att ordna upp det han ställt till med, och det innan det är för sent.

Jag gillar "Shrek - Nu och för alltid" och den är framförallt ett värdigt slut på filmserien om det gröna träskmonstret som går från att vara fruktat till att bli kung. För jag hoppas verkligen att detta är slutet för Shrek. Det känns inte som om det går att ta honom så mycket längre än man har nu. Han har blivit far till tre barn och har en fru. Vart skulle han gå från det? Nä, låt detta vara slutet för Shrek och sluta med hedern i behåll.

Själva handlingen är helt klart den mest komplicerade av de fyra filmerna. Just det att Shrek inte finns längre för att Rumpelstiltskin tagit dagen då han föddes från honom är inte helt lätt att förstå för de lite yngre. Hur kan han vara där när han inte finns. Vad händer om han inte löser detta och får tillbaka sitt gamla liv och så vidare.

Själv har jag dock inga större problem med att hänga med i handlingen och sitter och njuter av alla referenser till andra filmer som vi bjuds på. "Shrek - Nu och för alltid" är inte den bästa av de fyra filmerna, men heller inte den sämsta. Dessutom är allt finurligt animerat och det är som sagt kul att se alla referenser man smugit in. Shrek och Åsnan är de som är roligast och tillför filmen mest men det är samtidigt kul att återse karaktärer som Pinocchio, de tre små grisarna och pepparkaksgubben. Det enda som återstår när eftertexten rullar är att tacka Shrek för allt han givit oss och hoppas att man låter honom vara ifred i sitt träsk.

Som vanligt finns det en mängd extramaterial med på denna utgåva. På blu-ray-disken får vi "The animators corner" som man kan slå på för att få mer info om filmen samt "Shrek's interactive journey: IV" där vi får se mer om hur man kom fram till det utseende filmen har idag. Då i alla fall den första tar lite plats finns den inte med på DVD-utgåvan.

Vi får de obligatoriska borttagna scenerna och ett kommentarspår, men även andra dokumentärer om Shrek. Då detta är den sista filmen i serien får vi även lite tillbakablickar från de tidigare filmerna. Vi får höra skådespelarna och deras åsikter om de 10 år som gått sen första filmen spelades in. Och som vanligt är alla förvånade över vilka succéer filmerna blivit. Sen får vi naturligtvis även se lite mer ingående hur filmen skapades och hur animerarna fick filmen att bli det vi ser i den färdiga versionen.

Man har även lagt in en Shrek-öppen-spis-film. Ni vet en sådan där DVD med en brasa som bara brinner som var populär i DVD:ns barndom. Den här är dock Shrekifierad och figurer från filmen dyker upp framför brasan med jämna mellanrum. Sen får vi också kortfilmen "Donkey's caroling Christmas-Tacular" där Åsnan sjunger julsånger. Här kan man också sjunga med om man så önskar.

Avslutningsvis får vi något man valt att kalla för "Deck the swamp" som är en kortfilm där Shrek läser en saga samtidigt som vi får se en pop-up-bok som visar det han berättar. Lite småkul faktiskt.

Med andra ord så får vi alltså en utgåva fullmatad med extramaterial, den här gången dessutom rätt bra extramaterial.

1. Något av det roligaste i hela filmen är en lite kille som vill att Shrek ska ryta. "- Ryt då!"

2. Sitt kvar under eftertexterna. Då får vi se en massa återblickar från de tidigare filmerna.

3. Katten i mästerstövlarna har verkligen inte tjänat på att Shrek ändrat allas liv. Han har gått från att vara en vältränad mästerkatt till att bli en överviktig katt som inte duger till mycket mer än att dricka mjölk.

HANS-ÅKE LILJA (2010-12-10)