Lyckat kliv från succéroman till film

När man har läst boken blir det alltid lite svårare att se en film för bara filmen. Det går inte att låta bli att blanda in saker från boken som filmskaparen valt att inte ta med eller att inte relatera till sina egna uppfattningar om karaktärers utseende och massa annat. Med det sistnämnda har jag dock ingenting att anmärka på när det gäller Daniel Espinosas filmatisering av Jens Lapidus succéroman "Snabba Cash".

Filmen handlar först och främst om JW (Joel Kinnaman). JW studerar vid Handels i Stockholm men kommer ursprungligen från Norrland. JW lever två liv. Ett falskt sådant tillsammans med alla sina rika vänner och ett som den mindre välbärgade kille han egentligen är. På nätterna kör han svarttaxi för att ha råd med det liv och leverne som är vanlig vardag för hans rika polare. Vi får även följa Jorge (Matias Padin) som lyckats fly från fängelset och nu är på rymmen. Han jagas av Mrado (Dragomir Mrsic) som jobbar för den jugoslaviska maffian och är en knarklangare och indrivare i Stockholms undre värld. Dessa tre herrars öden flätas samman och snart är de mitt uppe i en stor knarkaffär där alla är beredda att blåsa varandra. JW behöver snabba cash för att få livet kring Stureplan att fortgå. Jorge vill fly landet och Mrado är ensamstående pappa till sin dotter Lovisa åtta år.

Det finns en viktig bit i boken som inte alls är med i filmen. Det stör mig mycket och det är svårt att släppa. Vi får aldrig veta varför JW egentligen befinner sig i Stockholm och hela biten med hans försvunna syster Camilla blir i filmatiseringen bara någon liten bisats. I boken spelar den stor roll och är även en förklaring till mycket. Det är absolut inga problem att hänga med i filmen, men jag saknar det ändå. En viktig story som är helt borta känns inte okej.

"Snabba Cash" är tight och snygg. Språket är trovärdigt, och det är en viktig del man behållit från boken där språket är som ytterligare en huvudroll som spelar stor roll. Det är fascinerande att advokaten Lapidus fått till språket på det sätt han fått och det är skönt att Espinosa valt att följa det fullt ut.

Alla huvudkaraktärer bär på så mycket mer än vi får ta del av. Det ger ett djup där vi som tittare hela tiden anar att det finns mer att hämta. En skön känsla som skapar nyfikenhet och intresse och inte alls frustration som man skulle kunna tro. Om det är för att jag sitter inne med allt tack vare boken är svårt att säga men jag vill tro att det inte är på det viset.

Filmen är ruggigt rå och tidigt i handlingen får jag titta bort på grund av en verklig och fruktansvärd misshandelsscen. Men det gör också att det känns äkta och skådespelarna är rakt igenom helt suveräna. Jag vill lyfta fram Kinnaman, Padin och Mrsic lite extra. En trio som är helt fantastiska.

"Snabba Cash" har lyckats att ta klivet från succéroman till filmformat och bör ses. Dessutom bör historien även läsas.

Inget, förutom en teaser och trailer.

1. Producenten Fredrik Wikström har bekräftat att filmen får två uppföljare: "Aldrig fucka upp" och en baserad på en ännu icke utgiven roman, som i nuläget går under arbetsnamnet "1984". Det kommer alltså att bli en trilogi.

2. Zac Efron från "High School Musical" kommer att spela JW i den amerikanska remaken av filmen.

3. I princip alla stora amerikanska filmbolag slogs om rättigheterna till filmen, men de hamnade till slut hos Warner.

MARIA EREMO (2010-07-23)