Slutet är här, för den här gången

Slutet är här när det gäller den andra omgången "Wallander"-filmer. Nummer 26 är det i ordningen, titeln är "Vittnet" och jag är riktigt nöjd med den. Nu var det väl ingen som trodde att Wallander själv skulle dö, och det gör han inte heller, men det är nära. Filmen i sig är det ingen större skillnad på jämfört med de tidigare filmerna. Wallander jagar bovarna och den här gången är det en människohandlare han är ute efter. Skillnaden mot tidigare är att man redan tagit honom och nu ska han åtalas. Men när han hotar vittnen, åklagare (Katarina) och även Wallander själv blir detta svårare än man trott.

Samtidigt används svartjobbare på ett annat bygge där det inträffar en olycka och några arbetare dör. En ung tjej, syster till en av de döda, ser dock det hela och blir nu själv jagad av byggledaren på arbetsplatsen. Dessa fall hänger ihop mer än man först tror och Wallander och de andra tvingas jobba under otrolig press och med en stor fara för sina liv.

Avslutningen på serien är riktigt actionfylld och det händer mycket mer här än det gjort i många av de tidigare filmerna. Det är dock inget mysterium som behöver lösas här utan tittaren vet hela tiden vem som gjort vad och varför. Här är det istället Wallander som behöver lägga ihop ett och ett och han får göra det rätt ensam då både Pontus och Isabelle lyser med sin frånvaro i den här filmen. De varken syns eller omnämns vilket känns lite underligt. Krister Henriksson och Lena Endre kör dock på för fullt och gör här några av sina starkaste insatser.

Jag skulle dock bli förvånad om det inte kom fler filmer om Kurt Wallander även om det faktiskt känns som om det hela tagit slut när eftertexten rullar. Inte definitivt och oåterkalleligt men ändå ett slut och jag gillar just det. Kommer det fler filmer (vilket det förmodligen gör, men med nya skådespelare) kommer jag naturligtvis att se dem men just nu känner jag mig rätt färdig med Wallander och de andra och då blev detta ett värdigt, trovärdigt och logiskt slut.

Trailers för alla 26 filmerna. Här kan man roa sig med att se vad man minns av de tidigare filmerna.

1. Det har i rätt många filmer varit ett velande från Kurt sida när det gäller förhållandet till Katarina men nu är det äntligen glasklart.

2. Jag är lite besviken på att man inte slängt på en bakom kulisserna-film den här gången där man gick igenom alla 26 filmerna. Det hade varit maffigt.