Fantastiskt bra relationsdrama

Scenariot är följande: Jag är egentligen för trött för att se en film, men stoppar ändå i krigsdramat "Brothers" med en viss misstanke om att jag kommer att bli tvungen att pausa en bit in på grund av tröttheten.

Men fem minuter in är jag alert och klarvaken och fast i filmen som efter hand ska bjuda mig på en omtumlande historia som verkligen griper tag i mig. Tobey Maguire spelar kapten Sam Cahill i den amerikanska marinkåren. Han är gift med ungdomskärleken Grace (Natalie Portman) och har två döttrar. Nu står en resa till Afghanistan för dörren och ungefär samtidigt släpps Sams bror Tommy (Jake Gyllenhaal) ur fängelset. De är väldigt olika varandra, men älskar varandra som bröder gör. Deras pappa, Vietnamveteranen Hank (Sam Shepard) har en tydlig favorit bland sönerna.

I Afghanistan händer dock det otänkbara. Sams helikopter attackeras av raketer och han dör. En begravning hålls och det hettar till mellan Tommy och pappa Hank. Även om Hank aldrig säger det är det tydligt att han önskar att "rätt son" hade levt. Undvikligen tar Tommy sig i kragen och blir ett stöd för Grace under sorgeprocessen. Han hjälper till med döttrarna, han renoverar köket och är helt enkelt en mönstermänniska, till och med så att Hank blir imponerad. En kväll tar känslorna över och Tommy och Grace kysser varandra.

Saken är dock den att Sam inte alls är död. Han överlevde attacken och hålls först fången av talibaner som torterar honom och hans kollega. Slutligen kommer Sam tillbaka efter några månader, men han är en förändrad person, för under tiden han hållits fången har han varit med om något som förändrat honom för evigt, något som ingen annan kan förstå.

Detta är en tämligen fantastisk film som ruskar runt mina känslor så att jag blir alldeles tagen när filmen rullat klart. Det är så många olika sorters relationer som står i fokus här utan att tränga undan varandra. Mellan man och hustru, mellan pappa och döttrar, mellan pappa och söner, mellan änka och svåger och så klart mellan bröder. Alla inblandade gör ett jättejobb med sina karaktärer och det är egentligen bara att luta sig tillbaka och njuta av uppvisningen.

Eller kanske sitta på helspänn. Det är en genuint intressant historia och karaktärer som känns verkliga ända in i minsta detalj.

Upplösningen på filmen är otroligt tät och omvälvande, där de tre huvudpersonerna verkligen levererar. Speciellt Tobey Maguire som får gräva djupt i sitt inre mörker för att producera en scen som inte kan beskrivas på något annat sätt än explosiv. Det är fantastiskt starkt och en snygg avrundning på en riktigt bra film.

Inget, tyvärr.

1. Filmen är en remake på danska "Brødre" av Susanne Bier från 2004.

2. U2 bidrar med två specialskrivna låtar till filmen - "Winter" och "White as snow", där den första inte finns tillgänglig på någon av deras vanliga skivor.

3. Mot slutet av filmen säger Tobey Maguire "Jag vet inte vem som skrev 'Bara de döda ser slutet på ett krig'". Det vet dock jag, eftersom citatet inledde "Vittne till ett krig". Där tillskrivs det Plato, även om Platoexperter har svårt att faktiskt bekräfta att den grekiske filosofen faktiskt skrev eller sa det. För övrigt finns det vissa likheter mellan "Brothers" och "Vittne till ett krig".

ANDERS JAKOBSON (2010-08-13)