Världens mest udda sambos är tillbaka

Säsong två av "Being human" tar vid där den första slutade och det är nu kaos bland vampyrerna efter Herricks död. Mitchell tar över som ledare för vampyrerna och försöker som sådan få de andra att sluta dricka människoblod. Han är livrädd för att de ska bli döda, bli avslöjade och sen dödade själva. Alla gillar dock inte hans idéer och det är inte utan att han får känna på motstånd. Både från vampyrer som vill dricka blod och skapa kaos bland människorna. Och bland människor som tidigare varit med och röjt upp efter vampyrernas framfart, mot betalning naturligtvis.

George å sin sida får annat att tänka på. När han dödade Herrick råkade han av misstag riva Nina som nu även hon förvandlas till en varulv vid fullmåne. Detta tär naturligtvis på förhållandet och det som en gång var så bra blir nu något som inte funkar alls. När sen en gammal präst dyker upp och påstår sig ha ett botemedel köper Nina det rakt av medan George är mer tveksam. Deras förhållande är ett kaos, minst sagt. George är beredd att göra nästan vad som helst för att bli vanlig… och som ett resultat av det (tror han) lycklig.

Annie kan nu visa sig för de levande och tar jobb som bartender i en bar. Hon börjar flörta med en kund som dock ska visa sig ha helt andra planer än de Annie hoppas på. De döda vill nämligen ha tillbaka Annie. De tycker det är dags för henne att komma hem och det blir svårare och svårare för henne att stå emot. Men när det verkar som mest kört får hon oväntat hjälp från ett annat spöke…

Andra säsongen, som är två avsnitt längre än säsong etts sex avsnitt, är inte lika bra som säsong ett. Jag saknar kemin mellan de tre huvudpersonerna lite. Här är de mer ute på solouppdrag än ett gemensamt. Annie kommer dessutom lite i skymundan när George ska driva ut sin varulv och samtidigt reda ut allt med Nina och Mitchell tvekar mellan att leva återhållsamt och ge sig hän åt sina vampyriska drifter.

Jag gillar dock att vi får en massa bakgrundsinformation när det gäller Mitchell. Han är ju som ni vet rätt gammal och här får vi se hur han var innan han bestämde sig för att leva utan människoblod. Och jag gillar honom som lite ond. Han gör den rollen väldigt bra.

Nina har jag dock fortfarande lite svårt för. Jag tror att det är en kombination mellan skådespelerskan Sinead Keenan som gör rollen och karaktären i sig. Jag gillar ingen av dem överdrivet mycket. Nina fyller dock sin roll i serien så även om hon förmodligen gjorts bättre av en annan skådespelerska är det rätt att karaktären Nina finns med. Hennes öde och förhållande med George är nödvändigt för serien. Säsong tvås elakingar är den här gången inget mindre än en präst (som jag nämnde tidigare) och en forskare vid namn Lucy. Den senare nästlar sig in hos Mitchell vilket får konsekvenser som ingen kunnat ana.

Så, även om säsongen inte är lika bra som den första är detta bra. Jag gillar upplägget och karaktärerna och jag ser verkligen fram emot upplösningen på säsong tvås cliffhanger när säsong tre drar igång.

Enligt specifikationen på baksidan av omslaget till boxen ska alla tre diskarna ha extramaterial. Jag hittar dock inget på disk 1. Visserligen står det "as hidden content" men jag kan inte se var det skulle finnas. Har någon hittat det får ni gärna berätta var.

På den andra disken finns det dock och då går man djupare in i vissa delar av det som händer under säsongen. Man tar en titt på hur man filmade i den tryckkammare som ska bota varulvarna, hur man skapade grottan där vampyrerna gömde sig för länge sedan, scenen där George ger sig på rektorn på skolan där han jobbar samt hur man skapade 60-talet för de återblickar som utspelar sig där. Intressanta, men ganska korta dokumentärer.

När det gäller extramaterialet på disk tre är det specialeffekterna man koncentrerat sig på. Vi får tre dokumentärer och de handlar om alla om specialeffekter. I den första får vi träffa teamet bakom specialeffekterna och höra hur de jobbar. I den andra får vi se hur de skapat Georges varulv och i den sista hur se skapat en blodig scen. Vilket avslöjar jag inte då det skulle avslöja lite för mycket av handlingen.

Sammantaget finns det inte mycket att klaga på när det gäller extramaterialet förutom att jag inte hittade det som ska finnas på disk ett då…

1. En amerikansk remake av serien spelas just nu in. Fråga mig inte varför…

2. I januari kommer säsong tre att börja visas på BBC i England.