Lurig gåta som kräver att man är skärpt

Det är numera inte speciellt ofta den 77-åriga manusförfattaren/regissören Roman Polanski (mest känd för storfilmer som "Repulsion" (1965), "Rosemary's baby" (1968), "Chinatown" (1974), "Frantic" (1988) och "The Pianist" (2002)) skriver manus. Det senaste var "The Ninth Gate" för 11 år sedan, och den senaste långfilmen han regisserade var "Oliver Twist" för fem år sedan. Nu är han tillbaka i båda rollerna med den politiska thrillern "The Ghost Writer".

Här får Ewan McGregor uppdraget att spökskriva en biografi åt den skandalomsusade ex-premiärministern Adam Lang (Pierce Brosnan). Boken är egentligen klar, men manuset är inte tillräckligt bra och McGregor (han har inget namn i filmen, så jag refererar till karaktären med hans riktiga namn) får ta över när den tidigare spökskrivaren hittats drunknad. Lang har dragit sig undan till en liten ö utanför den amerikanska östkusten, och lagom när McGregor anländer blossar en ny skandal upp: Lang anklagas för att ha illegalt utlämnat terrorister till USA för tortyr - ett krigsbrott som internationella brottsdomstolen i Haag kommer att titta närmare på.

McGregors tillvaro i Langs hus är redan pressad som den är. Bokmanuset hålls bakom lås och bom vilket gör det svårt för honom att arbeta, och stämningen i huset är mycket märklig, där bland annat Langs fru (Olivia Williams) hyser agg och svartsjuka mot hennes mans assistent (Kim Cattrall) som hon tydligt misstänker är något mer än bara en assistent. Allting blir genast värre när journalistdrevet och protestanter intar ön och bevakar allt som händer.

Till råga på allt vill bokförlaget ha den färdiga boken på hälften av den redan knappa tid McGregor fått på sig. När han av slump hittar undanstuvat researchmaterial av sin föregångare inser han att detta indikerar att Lang ljugit i delar av det han berättat, och när en öbo sedan säger att det inte finns en rimlig chans att föregångaren kunde ha flutit i land där han hittades om han ramlat av färjan och drunknat, så börjar McGregor ana allvarliga ugglor i mossen. För att få fram sanningen börjar han därför gå i sin föregångares fotspår.

Till "The Ghost Writers" fördel kan jag säga att filmen är väldigt snygg, välspelad och tät, men storyn är krånglig och jag kan ärligt erkänna att jag inte riktigt hänger med i svängarna och blir därför inte helt tillfredsställd när de dryga två timmarna gått klart. Man ska så klart inte begära att en film ska vara övertydlig och ge alla svar i klartext, men det hade behövts i detta fall. Det känns som McGregors lägger ihop 1 och 2 utan att tittaren hänger med. Eller så var jag lite småtrög när jag såg filmen.

Med det sagt så måste jag ändå säga att de positiva delarna vinner över de negativa och på sätt och vis kan tycka att resultatet av min tröghet kan ha en viss poäng. Storyn är komplicerad och ska kanske vara det. Komplexiteten triggas igång av allmän misstro mellan många karaktärer, dels mellan vår huvudperson och alla i det tillknäppta och uppenbart hemliga huset, och dels mellan herr och fru Lang och andra karaktärer som vävs in i historien. Det har en viss poäng som sagt.

Kanske är det en film som växer vid fler tittar och kanske kommer jag att ha en helt annan åsikt om jag ser om den i framtiden, men just nu känner jag mig lite besviken, mest för att jag själv inte hängde med fullt ut.

Filmen bygger på en roman av Robert Harris, en före detta BBC-reporter och politisk kolumnist som stödde Tony Blair fram till Irakkriget. Mycket av det som rör Adam Lang i boken/filmen är tydligt inspirerat av Tony Blair. I det första extramaterialsinslaget träffar vi Harris som berättar om boken och hur han som en gåva skickade ett provtryck av den till Polanski då de samarbetat på en film som aldrig blev av, och så gick det som det gick. Harris var även med och skrev manuset.

Därefter möter vi skådespelarna som öser lovord över vandra och mot slutet börjar de prata om Polanski vilket leder oss till det sista inslaget som är en intervju med den lille polske regissören. Här får man höra hans syn om storyn och vad han ville få fram i sin film.

Som vanligt är extramaterialet enbart textat på finska och danska.

1. Post-produktionen av filmen gjordes samtidigt som Roman Polanski satt arresterad i Schweiz. Han översåg hela produktionen från både fängelset och sedan den husarrest som följde. Anledningen till arresteringen går tillbaka ända till 1977 då Polanski anklages för våldtäkt på en 13-årig flicka.

2. Ewan McGregor är skotte, Pierce Brosnan irländare, Olivia Williams engelska och Kim Cattrall är amerikanska..? Nej, det är hon inte. Jag trodde att den lilla engelska accent hon lagt till rollen var fejkad, men hon är faktiskt född i Liverpool.

3. Slutet på filmen är mycket bra och ganska oväntat.

ANDERS JAKOBSON (2010-08-25)