En galet bra film

Våren är här. Baseballsäsongen börjar. Och mitt i denna idyll dyker en man med ett gevär upp. Stadens sheriff går emellan för att skydda sin stads innevånarna. Han upptäcker snart att mannen med geväret är någon han känner och till en början tror han att mannen bara fått lite för mycket att dricka. Något är dock väldigt fel och det hela slutar med att sheriffen tvingas skjuta den gevärsbeväpnade mannen för att inte bli skjuten själv. Så inleds "The Crazies" och därefter blir det bara värre.

Sheriff David Dutten spelas av Timothy Olyphant och efter att ha skjutit mannen med geväret (hans första människa för övrigt) får han fullt upp. Det visar sig nämligen att innevånarna i staden blir galna en efter en. Ingen vet varför med när någon väl blivit galen gör de allt de kan för att skada de som de borde bry sig mest om... och alla andra som råkar komma i vägen.

Vad som händer påminner rätt mycket om en zombieepidemi med skillnaden att de som blir galna här inte är det minsta intresserade av att äta folk. Här är det dödligt våld som gäller. Hur det sprids vet ingen men snart står det klart att myndigheterna bestämt sig för att smittan måste hållas i schack och det innebär att alla smittade (och misstänkt smittade) måste elimineras, och det omgående.

Jag gillar "The Crazies". Själva idén till filmen känns riktigt tilltalande. Förmodligen för att den påminner om zombiefilmernas grundidé även om den samtidigt skiljer sig en hel del. Skådespelarna gör suveräna insatser och det finns dessutom en massa "hoppa-högt"-scener. Specialeffekterna håller och glädjande nog håller även manuset hela vägen och vi slipper ett slut som känns sådär tillrättalagt som det blir ibland.

1. Filmen är en remake av en film med samma namn från 1973 och det finns även en animerad TV-serieversion av filmen.

2. Omslaget känns lite missvisande och har inte så mycket med själva filmen att göra... även om det är rätt snyggt.

3. Innan jag såg filmen hade jag läst en hel del om den och förväntningarna var höga och det är väldigt glädjande att kunna konstatera att de infriades.