Från brottare till fe

"Tooth Fairy" är ytterligare en av de filmer där före detta wrestlers ska ge sig på en ny karriärbana. Den här gången är det Dwayne Johnson (inom wrestlingvärlden mer känd som The Rock) som ska agera skådespelare. Här spelar han Derek Thompson, en ishockeyspelare som har som främsta uppgift att oskadliggöra motståndarna. Han tacklar dem så tänderna flyger och har därför fått smeknamnet "Tooth Fairy".

När det gäller privatlivet är dock Thompson en riktig cyniker. Han tror inte på mycket, och då speciellt sig själv. När hans flickvän Carlys dotter tappar en tand tar han inte detta på allvar, han spelar bort den dollar hon fått av tandfen och erbjuder henne sedan en ny dollar när hon inte hittar den Thompson norpat under sin kudde. Som straff kallas han till tandfelandet där han förvandlas till en tandfe, med vingar och allt. Han döms till två veckors tandfetjänst där han måste åka runt och plocka upp tänder under kuddar och lägga dit en dollar istället. Misslyckas han får han en veckas extra tjänstgöring.

Filmen i sig är inget speciellt. Det är mest en småtrevlig liten familjefilm där det gått dåligt för några människor/feer som under filmens gång får bättre självförtroende för att sen i slutänden lyckas. Och visst, man blir glad när det går bra för andra men här blir det lite för smörigt för min smak. Dessutom är Dwayne Johnson mycket bättre att agera i ringen (som ni kan se i dokumentären "The Rock") än han är i rollen som skådespelare. Han kan med andra ord inte agera värst bra. Lite kul blir det ju att en så vältränad person som han hamnar i fekläder men, nja, det blir inte så roligt som man hoppats.

Då är det istället en annan skådespelare som gör ett större intryck. Stephen Merchant gör rollen som Tracy, en misslyckad fe som får till uppdrag att hjälpa Thompson med sina feuppgifter. Själv är han en byråkrat och en mycket lycklig sådan. Åtminstone vill han get sken av det men när man kommer lite djupare inpå hans karaktär visar det sig att han inte vill något hellre än att bli en riktig fe. Sen hjälper det ju att Merchant ser väldigt rolig ut.

Extramaterialet består av lite misslyckade scener, som är sådär roliga samt en helt misslyckad karaokeshow med Thompson och Tracy som inte alls är rolig och jag förstår att man offrade den när filmen klipptes ihop.

1. Billy Crystal dyker upp i en liten roll i filmen och han är faktiskt rätt kul att se.

2. Sitt kvar under eftertexten då filmen fortsätter lite.

3. Specialeffekterna med vingarna är rätt lyckade även om man ibland glömt bort sätta dit dem på några ställen i filmen...