Den lilla filmen som imponerar stort

"Reykjavik Whale Watching Massacre" är något så ovanligt som en isländsk slasherfilm. Man har inspirerats friskt från andra slasherfilmer och upplägget är lika enkelt som genialt när det gäller den här typen av filmer. Ett gäng turister ger sig ut på valsafari. Kapten på båten är Kapten Pétur som spelar av Gunnar Hansen som de flesta kanske känner bättre som Leatherface från originalversionen av "Motorsågsmassakern". Ute på havet lyser dock valarna med sin frånvaro och en olycka gör att de tvingas söka hjälp av en familj valfångare som bor ombord på sin fiskebåt. De är hatiska mot alla utlänningar som de anser är anledningen till att de inte längre får fiska val. Och även om de nu inte längre får jaga val har de kommit på något annat de kan jaga… människor.

Filmen påminner en hel del om just "Motorsågsmassarkern" i det att vi även här får en galen familj som verkligen njuter av att skada andra. De drar sig inte för något och ju brutalare de har ihjäl någon desto bättre är det. Sen är det lite underligt att höra isländska i en film av den här typen men som tur är talar de flesta engelska. Vad islänningarna dock lyckas med är att få glädjen att göra film att lysa igenom. För hur underligt det än kan låta när det gäller en slasherfilm där folk dör på det ena brutala sättet efter det andra tycker jag ändå att det märks att de som gjort filmen har gjort den för att de älskar den här typen av filmer. De har verkligen velat göra en slasherfilm som står starkt mot det Hollywood har att erbjuda. Och de lyckas verkligen.

Visst, vissa skådespelare lämnar kanske en del att önska men det gör inte så mycket. Jag gillar "Reykjavik Whale Watching Massacre". Den har definitivt lika stort existensberättigande som alla andra filmer inom denna kategori. Dessutom har den fördelen av att inte vara som alla andra. Bilden är lite grynig, budgeten förmodligen en bråkdel av vad många andra filmer får och även om man influerats av andra filmer har man aldrig stulit rakt av utan gjort varje scen till sin egen.

Kort och gott så har skaparna av "Reykjavik Whale Watching Massacre" lyckats göra något så ovanligt som en isländsk slasherfilm som knäpper många andra filmer i samma kategori på näsan, och det ser man inte varje dag.

På den svenska utgåvan finns det faktiskt lite extramaterial. Vi får både kommentarspår och en 15 minuter lång titt bakom kulisserna där Gunnar Hansen intervjuas. Dessutom får vi även bilder från filmen (och när manuset skrevs) och en trailer. Helt okej extramaterial.

1. Hittar du inte "Reykjavik Whale Watching Massacre" när du söker efter den så går den även under namnet "Harpoon: The Reykjavik Whale Watching Massacre".

2. Gunnar Hansen låter ju ursvenskt men han är i själva verket född i Reykjavik. Trots detta dubbades hans röst i filmen…

3. Det är glädjande att den svenska utgåvan har lite extramaterial, något jag inte hade förväntat mig eftersom den isländska saknar det.