Lättglömd romantisk standardkomedi

Han är en lyckligt singel 43-åring som jobbar som parfymtillverkare. Sedan Luis far dog styrs familjen genom rådslag i "G7", som består av honom, hans mor och hans fem systrar. De beslutar att Luis dagar som singel är över, och att han behöver en fru som tar hand om honom.

Han är som sagt lyckligt singel, och lyckas lätt sabba varje dejt som familjen ordnar åt honom. Till slut tröttnar han på tjatet om giftermål och kommer på en genialisk idé: Han hyr sin kompis dotter som får spela flickvän och sedan brutalt dumpa honom i kyrkan. Då kommer tjatet om giftermål att sluta.

Om du sett en enda romantisk komedi i ditt liv så gissar du säkert vad som kommer att hända: De kommer först att stångas lite grann och sen bli kära på riktigt. Döm då om min förvåning när giftermålsscenen kommer relativt tidigt i filmen, med en helt annan vändning än förväntat. Faktiskt så är det nästan så man tror att de kanske inte alls får ihop det på slutet. Nästan, alltså.

Denna franska komedi har tydligen varit en stor succé i hemlandet. Det kanske inte fanns så många andra bra filmer på bio just då, för det här är inget annat än en enkel standardrulle med några småskratt och dejtanpassad handling. Bihandlingar och bifigurer drygar ut och hjälper till att hålla intresset någorlunda uppe, men det finns ingenting att minnas efteråt mer än ett fantastiskt tvärt kast i slutet som borde förbluffat varenda tittare. Slutbeslut: Likgiltig.

Förutom en trailer får vi en "behind the scenes" som pågår i nästan en halvtimme. Man talar om hur filmen kom till, varvat med en hel del klipp från inspelningen, och även hur smart, kul och bra filmen och alla inblandade är. På det hela taget ganska ointressant, eftersom filmen i sig är en standardproduktion man inte direkt funderar över. Extramaterialet är bara textat på engelska.

1. Originaltiteln "Prête-moi ta main" betyder på svenska "Ge mig din hand", men det hindrar inte den svenska distributören från att döpa filmen till "Skötsam gift man söker kvinna" istället. Det är absolut en bättre och mer rättvisande titel, och ljusår bättre än den totalt menlösa engelska titeln "I do". En bättre alternativ titel som använts i vissa länder är "Hur man gifter sig och fortsätter vara singel".

2. I Frankrike räknas en films framgång i antal sålda biobiljetter, och inte i pengar. Denna film sålde tre miljoner biljetter, eller 4.6% av landets invånare. Det motsvarar c:a 300.000 svenskar.

3. En remake med Will Ferrell utannonserades i januari i år, men inte ett ljud om den har hörts sen dess.

HENRIK ANDERSSON (2010-10-04)