Tioåring som fortfarande håller måttet

Det är tioårsjubileum för Ridley Scotts "Gladiator" vilket uppmärksammas med denna blu-ray-utgåva som rymmer både den tio år gamla bioversionen och den 17 minuter längre "extended version" som kom till femårsjubileumet.

Att se lite äldre filmer, om nu tio år är "äldre", speciellt på blu-ray, kan vara en lite splittrad upplevelse. Ibland håller inte filmen, och ibland håller inte de specialeffekter som var state of the art när filmen gjordes. I "Gladiators" fall kan jag säga att både filmen och effekterna håller än, och att se detta episka äventyrsdrama högupplöst är en ren fröjd.

Russell Crowe spelar generalen Maximus i den romerska armén som under kejsar Marcus Aurelius (Richard Harris) röjer runt, just nu i Germanien där ännu ett stort fältslag går i romarnas favör. Marcus Aurelius är på ålderns höst och vill att Maximus ska axla hans mantel och hålla styr på Rom så att senaten slutligen kan ta över och införa republikanskt styre igen.

Detta uppskattas inte alls av Marcus Aurelius son, Commodus (Joaquin Phoenix) som helt sonika mördar sin far och blir ny kejsare enligt tronföljden. Hans första beslut blir att röja undan Maximus, men generalen lyckas fly och ger sig av hem till Spanien. Han möts dock av en hemsk syn då Commodus redan skickat soldater som haft ihjäl Maximus fru och son. Till råga på allt blir Maximus tillfångatagen av en slavhandlare.

Generalen har nu blivit slav och säljs vidare till Proximo (Oliver Reed) som tränar upp sina slavar till brutala gladiatorer. Maximus har tappat all gnista, men gör ändå sitt jobb och gör det enormt bra, så bra att Proximo kan ta med sina gladiatorer till Rom där Commodus inte bara kört ekonomin i botten, utan även återupptagit gladiatorspelen som Marcus Aurelius förbjöd. Plötsligt ser Maximus sin chans att få upprättelse och hämnd för allt det som Commodus gjort.

Det är ingen blodfattig film Ridley Scott fått till utan han drivits av en ambition att skildra gladiatorspelen och fältslagen så realistiskt det går och då är det brutalt våld och blod som gäller. Men det är kanske inte enbart därför som "Gladiator" blev en succé. Det finns ju i den nästan tre timmar långa filmen en riktigt bra historia som rymmer det mesta.

Även om Russell Crowe gör huvudrollen så vill jag nästan påstå att Joaquin Phoenix gör den mest minnesvärda insatsen som den något instabila och obehagliga Commodus. I efterskvalpet av Phoenix år som skäggig slusk i ett oerhört utdraget projekt är det viktigt att se tillbaka på vad han faktiskt åstadkommit och rollen som Commodus är helt klart en av hans bästa.

Faktum är att skådespelet överlag är riktigt bra och engagerat, speciellt från det äldre gardet med Oliver Reed, Richard Harris och Derek Jacobi i spetsen. Ska man vara lite hård så är det kanske till och med så att Crowe imponerar minst då rollen, med all rätt, är lite ensidig.

Men som sagt, "Gladiator" håller fortfarande hela vägen. Det är brutalt och episkt om lott och man kan absolut inte klaga på de miljöer som visas upp i filmen, som ger en autentisk och verklig känsla. Ja, förutom att Colosseum är betydligt större i filmen än vad det är i verkligheten. Men det är en petitess som man köper med tanke på hur underhållande "Gladiator" faktiskt är.

Petar man in skiva ett i spelaren kan man se filmen på en rad olika sätt. Man kan se bioversionen, man kan se den förlängda versionen, man kan dra på ett kommentarspår med Ridley Scott och Russell Crowe och man kan trycka igång inte mindre än två "U-Control"-funktioner med information som poppar upp picture-in-picture.

Petar man i stället in skiva två kan man se samtliga bonusklipp från den ena av "U-Control"-funktionerna separat, men ur sitt sammanhang blir det ingen vidare smidig tittning. Klippen känns just som klipp och den finns av naturliga skäl inget flyt i att se dem på det här viset. Dessutom visar det sig vara nästan helt överflödigt, då det mesta är plockat från den över tre timmar långa bakomfilmen "Strength and Honor".

Det är en mastig pjäs (som man för övrigt också kan trycka igång ytterligare information till) som dock berättar det mesta, från manusstadiet till reaktionerna på filmen och de priser den kammade hem. Det jag plockar med mig främst från filmen är att man ganska ogenerat skildrar de problem som uppstod under produktionen, med ofärdigbyggda kulisser och manus som skrevs om från dag till dag. Det blev rätt dålig stämning mellan Scott och hans producenter, och allt detta får vi ta del av.

Annars är det mest spännande skildringarna av det digitala arbetet och kanske speciellt hur man delvis digitalt och med fiffig klippning skapade nya scener för Oliver Reeds karaktär då han olyckligtvis dog under inspelningen. Man var helt enkelt tvungen att ta död på karaktären, och även om jag känner till detta så är det ändå fascinerande att se hur de faktiskt lyckades och hur bra det blev.

Det finns lite extramaterial som fokuserar på designbiten med tittar på scenbyggen, storyboards, kostymer och vapen, med intressanta introduktioner, och man kan även fördjupa sig i lite borttagna sekvenser, till större delen bestående av storyboards.

Sist finns "The Aurelian Archives" som innehåller ännu mer extramaterial, där den stora behållningen är en intervju med Hans Zimmer som missas helt i den stora bakomfilmen, och även ett litet inslag med Russell Crowe där han flippar ut totalt mellan tagningarna.

Faktum är att det är sjukt mycket extramaterial, så mycket att det nästan blir övermäktigt. Jag vet inte hur många timmar det blir totalt, men det är mycket. Dock ska jag poängtera att extramaterialet är det samma som på den 3xDVD-utgåva som kom 2005, med lite extra blu-ray-funktioner.

1. Även om Scotts ambition var att göra en så historiskt korrekt film som möjligt, så togs det samtidigt så många artistiska friheter att en del av de historiker som jobbat med filmen valde att ta bort sina namn från eftertexterna. Vissa historiker tycker att filmen både är den bästa och sämsta historiska film som gjorts, men de flesta verkar acceptera de förändringar som gjorts för underhållningsvärdets skull.

2. En inspirationskälla till filmen var 1800-talstavlan "Thumbs down". Just tummen upp/tummen ner-gesten är en annan sak som inte är helt historiskt korrekt, utan användes troligtvis för att indikera hur någon skulle dö, och inte om.

3. Den mest klassiska repliken kommer tidigt i filmen: "On my signal, unleash hell".

ANDERS JAKOBSON (2010-10-22)