Manuset som gick upp i haschrök

En halvtimme in i "Cheech and Chong's Next Movie" undrar jag om det ska komma något som liknar en plott i filmen. En kvart senare har hälften av filmen gått och jag undrar samma sak, och när filmen väl är slut så kan jag fortfarande inte säga att jag hittat en historia i filmen. Det är mest bara scener som nästan lika gärna kunde varit kortfilmer eller sketcher hopsatta till något längre. Ja, så kan man göra film om man är poppis och har en succé innanför västen.

Richard "Cheech" Marin och Tommy Chong började samarbeta under 70-talet som en standupduo med skämt baserade kring hippielivet och droger, med en speciell förkärlek till cannabis. De gjorde shower och komediskivor och 1978 filmdebuterade de med "Up in smoke". 1980 kom den andra filmen "Cheech and Chong's Next Movie" och fem år senare splittrades paret med ännu fler skivor och filmer på meritlistan. Cheech tog avstånd från drogtemat och har sedan dess gått att se i flera av Robert Rodriguez filmer.

Ska man försöka hitta någon story i filmen så skildrar den hur paret hankar sig fram i vardagen. Cheech har jobb, Chong är arbetslös. De röker på för fulla muggar och bor i ett riktigt nedgånget ruckel bredvid en nitisk granne som bara vill ha bort dem. Ungefär halvvägs in i filmen ringer Cheechs kusin Red (också spelad av Cheech Marin), men det blir Chong som hänger med kusinen under en galen kväll medan Cheech väntar på dambesök i rucklet.

That's it, ungefär. Även om det finns en del roliga sekvenser och repliker som jag skrattar åt ("Det här är femte gången jag är för sen till jobbet den här veckan, och då är det ändå bara tisdag") så ger filmen men väldigt lite. Jag har inte sett den första filmen, men omslaget menar att "uppföljaren överträffar originalet". Är det ens möjligt? Jag tycker att "Cheech and Chong's Next Movie" känns som ett typexempel på "Jaha, grabbar — den första filmen blev ju lyckad så vi gör en till. Har ni inga idéer? Skit i det, kör på bara!".

Något som bekräftar min teori är att slutet är totalt urflippat och ger verkligen sken av att man desperat behövde avsluta filmen. Jag säger inte att filmen är kass, men det hade inte skadat med någon sorts story.

Filmens trailer, kort och gott.

1. Filmen följdes av ytterligare fem filmer innan duon splittrades. För ett par år sedan återförenades de och åkte på turné ihop. Turnén har dokumenterats på DVD och både en animerad serie baserad på deras tidigaste sketcher och en uppföljare till "Up in smoke" är under planering.

2. I filmen dyker karaktären Pee-Wee Herman (Paul Reubens) upp för första gången i filmhistorien.

3. En annan som dyker upp för första gången i långfilmssammanhang är skådespelaren Michael Winslow, allra mest känd som "han som gör en massa ljud" i "Polisskolan"-filmerna. Här gör han också en massa ljud i en scen, men hela sekvensen förstörs av en gubbe som sitter bredvid och skrattar hämningslöst.

ANDERS JAKOBSON (2010-10-30)