En klassiker nu blu-ray

"Evil Dead" kom redan för 29 år sen och många, mig inkluderad, ser den idag som en klassisk film. Men, även om jag tycker det är en klassiker som alla borde se, har de 29 år gått hårt åt filmen. Det märks verkligen att den inte är inspelad igår och då framförallt på specialeffekterna som med dagens teknik framstår som riktigt dåliga. Grundstoryn är dock klassisk och personligen tycker jag detta är Bruce Campbells paradroll. Tyvärr har han aldrig lyckats bli så bra som han är här i någon annan film.

Historien är enkel. Vi får följa Ash och hans fyra kompisar när det beger sig till en avlägsen stuga som de hyrt. Där hittar de en bandinspelning av "The Book of the Dead" och de formler som läses upp på bandet har förmågan att väcka upp de döda, vilket de också gör. De döda återvänder och gör allt för att ha ihjäl Ash och hans vänner. Tyvärr är de rätt framgångsrika och till slut är det bara Ash kvar.

Filmen saknar totalt verklighetsförankring men det är det som gör den så underhållande. Sam Raimi låter fantasin flöda och allt kan hända… och gör det. Jag gillar filmen, men tror samtidigt att just "Evil Dead" är en film som faktiskt skulle kunna bli riktigt bra om man gjorde en remake på den. Campbell är fortfarande ung nog för att kunna komma undan med att göra om rollen som Ash och nu kan man göra alla de specialeffekter man borde ha gjort 1981. Det skulle kunna bli riktigt bra.

Mycket av extramaterialet handlar mycket om folk som vill hylla filmen. Vi får till exempel en picture-in-picture funktion där andra regissörer kan ses i en separat bildruta nere i högra hörnet berätta om hur bra "Evil Dead" är medan man ser filmen. Vi får även en 50 minuter lång dokumentär där skådespelarna och andra inblandade nu berättar om hur det gick till när man spelade in filmen och vad som hände under inspelningen.

Vi får också höra om bolaget som gav ut filmen och hur de gav ut den. Bland annat hur de chockade branschen genom att släppa den på bio och video samtidigt. Vi får också ett makeuptest som verkligen visar hur illa specialeffekterna är samt ett kommentarspår. Klart godkänt extramaterial enligt mig.

1. När man behövde komplettera filmens andra hälft med några scener hade de flesta av skådespelarna redan dragit vidare till nya inspelningar, varför man i stället fick använda några standins.

2. När de spelade in scenen där de lyssnar på bandet i stugan första gången rökte de marijuana på riktigt. Tyvärr agerade de så underligt att hela scenen fick tas om senare.

3. Från början ville Sam kalla filmen för "Book of the Dead", men man vågade inte behålla namnet för att man var orolig att ungdomar inte skulle vilja se en film som verkade ha litterärt innehåll…