Närmre Kungafamiljen än någonsin

Året 2010 får man väl ändå säga var familjen Bernadottes år. I och med det kungliga bröllopet mellan kronprinsessan Victoria och Prins Daniel fullkomligen överöstes vi av dokumentärer, personliga intervjuer och flera typer av program om vår mest kända familj. TV4 valde att visa en dokumentär i sex delar som spelats in under åren 2008 till 2010. I varje del får vi följa olika huvudpersoner så som Carl XVI Gustaf, Drottning Silvia, Kronprinsessan Victoria och teman som "Kärleken", "Arvet" och "Plikt och glädje".

Dokumentärfilmaren Gregor Nowinski är mannen som står bakom den omfattande dokumentären som rätar ut de flesta frågetecken. I både vardag och fest har tv-teamet fått följa kungafamiljen och serien känns unik i sitt slag. Även om vi varje år får "Året med Kungafamiljen" i SVT får vi här ännu mer material i personliga intervjuer som är gjorda i privata miljöer. Flera gånger slås man av hur personligt och privat det känns och de öppenhjärtiga samtalen är oerhört intressanta.

Även om man är för eller emot monarkin är det så klart intressant att få ta del av en familj som ärver sin makt men som ändå står utanför hela det politiska spelet. Under 2010 firade släkten Bernadotte 200 år på Sveriges tron och givetvis har alla dessa år varit fyllda med massor av händelser som format familjen till det den är i dag.

Förutom familjemedlemmarna själva får vi även intervjuer med Prinsessan Christina, kungens farbror Carl Johan Bernadotte och överhovmästarinnan Alice Trolle-Wachtmeister. Det gör så klart att vi får en bredare bild som också kan ses som lite utifrån mer än om bara Carl XVI Gustaf, Silvia, Victoria, Carl-Philip och Madeleine hade deltagit. Dock saknar jag faktiskt avsnitt om de två sistnämnda som är minst lika intressanta som sin storasyster. Carl-Philip är i stort sett inte närvarande över huvud taget i dokumentären.

Det avsnitt som helt handlar om Drottning Silvia är extra intressant. I det är det en hel del som inte jag hade koll på sedan tidigare. Dokumentären ger oss mycket historia och det är intressant att få lära sig om sitt lands kungliga historia där så mycket ändå har hänt. Att sedan få följa med in mer på Solliden än tidigare känns också lite lyxigt. Det öde som Carl Johan Bernadotte fick på grund av sin kärlek känns helt galet men också intressant att få lära sig mer om. Det känns fint att se honom, i dag en gammal man, tillsammans med Victoria och om hur de diskuterar att man inte styr över kärleken och hur Victoria fått välja den mannen hon älskar. Det är även intressant att se scener som när familjens medlemmar till exempel planerar sin agenda.

Dokumentären är ett rent frosseri i familjen Bernadotte.

1. Det går inte att tänka bort den nysläppta boken "Den ofrivillige monarken" när man ser den här dokumentären. Även om jag inte har läst boken får jag så klart massor av frågor jag vill få besvarade, frågor som givetvis inte berörs i denna dokumentär. Det här är en serie som mer lyfter fram familjen än ifrågasätter den.

2. I en scen får vi se kronprinsessan dricka te ur en gigantisk te-mugg. På muggen är det en stor kungakrona. Det är lite humor det.

3. Det är även lite befriande och småroligt när kungen och drottningen smågnabbas lite och är oense i intervjuer.

MARIA EREMO (2010-11-19)