Uppföljaren som blev en stor besvikelse

Den första "Sex and the City"- filmen var en ren fröjd. Efter alla år med serien var jag så otroligt nöjd över att skaparna lyckats lyfta upp succéserien till en långfilm. När det bekräftades att film nummer två skulle spelas in var jag inte lika överväldigad. Visst skulle det bli kul men kunde de verkligen toppa tidigare film? Men efter att tiden gick byggdes även min förväntan upp och när filmen väl skulle gå upp på bio var det en självklarhet att finnas i biosalongen. Det var i maj i år och nu när filmen släpps på dvd har jag sett den igen.

Dessvärre är "Sex and the City 2" en enorm besvikelse. Vad tror skaparna? Att jag nöjer med mig med sådan skit rent ut sagt? Till att börja med är det för mycket av allt. För mycket av karaktärerna, för mycket lyx, för mycket dyra kläder och alldeles för lite bra manus. Det är ingen vidare story och seriens kärna är som bortblåst. Även om jag längtat till tvåan har jag också varit lite osäker eftersom jag anser att det är svårt att slå serien och film nummer ett som jag verkligen älskar. Nu har de tappat allt fint. Jag skrattade knappt och tjejerna är som en parodi på sig själva.

I "Sex and the City 2" möter vi tjejerna två år senare efter att den första filmen slutade. Nu åker kvartetten till Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten och all lyx du kan tänka dig. Anledningen till resan är att Samantha (Kim Cattrall) ska dit på ett jobbuppdrag och får du bjuda med sig sina tre tjejer Carrie (Sarah Jessica Parker), Charlotte (Kristin Davis) och Miranda (Cynthia Nixon). Resan kommer perfekt eftersom alla fyra behöver ett avbrott från vardagen som med småbarn, mycket jobb och äktenskap som ska fungera. I Abu Dhabi är det tanken att de fyra ska njuta av alla faciliteter men givetvis händer det en del saker på plats som får saker och ting att gunga. Till exempel dyker Carries gamla kärlek Aidan (John Corbett) upp på en marknad och Carrie får plötsligt väldiga problem att hålla känslorna i styr.

Min fråga efter att ha sett filmen är helt klart och tydligt att hur kan man lägga så otroligt mycket tid av en film på att: åh, titta vilket lyxigt rum, åh titta vilka dyra kläder, åh fashion är verkligen meningen med allt? Första filmen var ändå bra då den hade en handling och ett genomarbetat manus. Skämten i tvåan är plumpa och tråkiga och jag skrattade inte många gånger. I stället vred jag på mig och undrade när den var slut. Det är så synd att hela känslan från serien är borta. Nu handlar det i stället bara om fashion och lyx. Det som förut bara var rekvisita har tagit över helt. Därför är tyvärr "Sex and the City 2" en enorm besvikelse och jag håller mina tummar tills de blir blå att inte en tredje film kommer att göras.

Det finns några roliga scener som får mig att dra lite på smilbanden men de är inte många. Historien har med andra filmen tappat sin själ och det genuina som fanns i tv-serien och som alla fans älskade så mycket.

I början av filmen får vi veta hur tjejerna möttes. Det är riktigt roligt och ett otroligt flirtande med publiken som förmodligen funderat på den saken sedan tv-serien startade. Dock är extramaterialet kring detta inte så matnyttigt som man önskat. I knappa fyra minuter får vi nästan bara se samma scener som i filmen plus lite snack med kostymansvarig och mannen bakom hela konceptet – Michael Patrick King. I den lilla informationsfilmen om filmens soundtrack får vi möta Alicia Keys. Extramaterialet håller samma stil som filmen, det är alldeles för mycket yta och för lite innanför.

1. Liza Minnelli gör ett bejublande framträdande under en bröllopsfest. Även Miley Cyrus gör rollen som sig själv och Penelope Cruz har en miniroll i filmen, dock inte som sig själv.

2. Filmen är inspelad i Marocko och inte alls i Abu Dhabi.

3. Filmen har sågats av de flesta kritiker.