Fortfarande fånigt men snygga effekter

Tredje filmen om Bella, Edward, Jacob och alla andra i den lilla byn Forks fortsätter i "Eclipse". För mig som är fel målgrupp är det tyvärr fortfarande lika tråkigt att ta sig igenom 119 minuter film + 186 minuter extramaterial. Jag köper fortfarande inte kärlekshistorien och stundtals är skådespelarinsatserna så tunna att jag skäms, värst är Bella (Kristen Stewart), hon verkar inte utvecklas något vidare. Däremot kan det faktiskt vara så att det är karaktären Bella jag stör mig mest på och egentligen inte Stewart.

"Eclipse" är film nummer tre i "Twilight"-sagan. I denna film handlar det om att beskydda Bella från Victoria (Bryce Dallas Howard) som vill döda henne eftersom Bellas kärlek Edward (Robert Pattinson) dödade Victorias älskade. Då en ny armé av vampyrer sätts ihop i Seattle, och sprider ond bråd död på stadens gator, tvingas vampyrerna i Forks att gå samman med The Wolf Pack där Jacob (Taylor Lautner) ingår. Egentligen en omöjlighet men då både Jacob och Edward älskar Bella sätter de hennes säkerhet i första hand. Det är egentligen vad hela filmen går ut på, en förberedelse inför den stora sammandrabbningen och den ständiga kärlekshistorien mellan Bella och Edward och om Bella ska bli vampyr eller inte. Det pratas även bröllop mellan de älskade och tanken är att det ska ske så fort Bella tagit examen och då ska hon även förvandlas till vampyr av sin älskade. Men frågan är om Bella, Edward och Jacob överlever slaget mot de nya och hungriga vampyrerna från Seattle?

Den här filmen är mer våldsam än sina två föregångare. Jag upplever att det egentligen är just det våldsamma som får störst utrymme i "Eclipse" och att därför kärlekshistorien får ta ett naturligt steg tillbaka även om man försöker ge den så stort utrymme som möjligt, kanske för att hålla liv i sagan och för att låta tittarna fortsätta sucka djupt och tråna efter Edward.

Vi får även många tillbakablickar på sådant som hänt för många år sedan. Hur vampyrerna blev vampyrer, vad de varit utsatta för och därför även en förklaring till varför de beter sig som de gör. Det är ganska intressant att låta rollfigurerna bli lite mer levande, så levande som de nu kan bli eftersom de är döda, för med det kommer också en större förståelse. Trots ett tappert försök håller inte den här filmen heller. Den känns även som en slags transport till sista filmen. De som även läst böckerna säger att de är mycket bättre än filmerna, så mitt tips är ju att hålla sig till dem.

Som alltid är extramaterialet till dessa filmer helt enormt. Det är längre än filmen (tre timmar) och för fansen är det ett rent frosseri i massor av djupdykningar. För någon som inte gillar filmerna något vidare är extramaterialet ändå väldigt intressant eftersom det är kul att se hur man löst vissa specialeffekter och hur det har tänkts när en del scener spelats in. Som fan kan det aldrig bli för mycket extramaterial och med detta borde man bli mer än nöjd.

I en dokumentär uppdelad i sex delar får vi veta det mesta. Vi får möta regissören David Slade som inte regisserat de tidigare filmerna eftersom varje film har en ny regissör. De fysiska förberedelserna inför filmandet var många och hårda och hur de bygger upp massa utomhusscener inomhus i studio är häftigt att se. Hur mycket arbete det legat bakom för att ta fram den perfekta ringen, något som egentligen inte har så stor betydelse i filmen för oss tittare.

Kärleksstoryn i filmen fokuseras det på och så även om alla de andra karaktärerna som tar ett kliv framåt i denna film. Författaren till böckerna, Stephenie Meyer, berättar om hur hon tänkte när hon skrev "Eclipse".

Filmens alla tekniska bitar är det som är mest intressant. Vargarna är en häftig del och där slutresultatet blivit ruggigt snyggt. Därför är det extra spännande att få ta del av hur man arbetat fram scenerna med vargarna.

Även två borttagna scener och förlängda scener finns med bland extramaterialet. Dessa är dock mindre intressanta. Så är även stillbilderna, musikvideos och fokuserandet på Edward och Jacob i separata klipp. I dessa får vi alla godbitar från filmen med killarna. Det absolut saftigaste ligger helt klart i det tekniska. Ett stort minus är att det varken finns engelsk eller svensk text till extramaterialet.

1. Jag vill se mer av Dakota Fanning som vampyren Jane. Jag hoppas därför att hon får ta ett kliv framåt i sista filmerna.

2. En av de nya vampyrerna från Seattle spelas av Jodelle Ferland. En ung skådespelerska vi ska hålla ögonen på som gör en bra insats i de få scener hon medverkar.

3. Budgeten för de tre filmerna har ökat successivt. "Twilight" $37 000 000, "New Moon" $50 000 000 och "Eclipse" $68,000 000.