Indisk kompott som doftar lite b

Omslaget menar att "Mitt stora feta grekiska bröllop" och "Shaun of the Dead" möts i "It's a wonderful afterlife". Det ligger viss sanning i det. Filmen är precis som den första referensen centrerad kring en viss nationalitet, i det här fallet indier, och har en lite "oattraktiv" tjej i huvudrollen som pressas av sin familj till att hitta den rätte. Sen är det spöken med i filmen, men det räcker inte för att jämföra med den moderna zombieklassikern. Då jämför jag hellre med "Livet från den andra sidan", om man nu nödvändigtvis behöver nämna någon annan film.

En seriemördare går lös i London och dödar indier med hjälp av indisk mat (!). Ett offer kvävs med ett naanbröd och ett annat tvingas äta så mycket currygryta att han exploderar och så vidare. Polisen har ingenting att gå på och kallar in extrahjälp i form av Murthy (Sendhil Ramamurthy) som kanske har lättare att hitta ledtrådar eftersom han är indier.

Murthy stöter snabbt ihop med några bekanta till sin familj, den jämnåriga Roopi (Goldy Notay) och hennes mamma Mrs Sethi (Shabana Azmi). De har inte setts på länge och Roopi kan inte tro sina ögon när hennes barndomskamrat blivit värsta snyggingen som vuxen, samtidigt som hon stoppat i sig lite för mycket och blivit dumpad gång på gång. Eftersom det är en romantisk komedi kan ni räkna ut vad som kommer att hända mellan Murthy och Roopi.

Vi tittare blir snabbt varse om att mördaren är Mrs Sethi och alla hon haft ihjäl på något sätt har kopplingar till Roopis misslyckade förhållanden. Offren kommer tillbaka som spöken då de inte kan gå vidare så länge deras mördare är vid liv och givetvis är det bara Mrs Sethi som kan se dem. Dessa spöken kommer så småningom att hjälpa Mrs Sethi att hitta den rätta för Roopi samtidigt som Murthy fortsätter att utreda fallen då polisen också hittat kopplingen till Roopi.

Ja, här har vi lite spänning, lite romantik och lite humor i en film som inte är speciellt krävande att se. Jag kan dock inte komma förbi att den känns lite "billig" på något sätt som jag inte riktigt kan redogöra för. Man förlitar sig mycket på den indiska kulturen och dess företeelser samtidigt som man liksom jämnar ut det så gott det går. Det är många skämt kring Roopis vikt och utseende som man känner igen från "Grek"-filmen och det blir lite ensidigt och egentligen inte så värst roligt.

Man har också med en karaktär som är vad man skulle kunna kalla en indisk wigger, det vill säga en vit människa som helst vill vara indier och blir så överdrivet indisk att till och med indierna undrar vad som pågår.

En lite lätt b-doftande film blir det till slut som dock slinker ned utan några som helst problem.

Ingenting.

1. Filmen är gjord av Gurinder Chadha som gjorde den populära "Skruva den som Beckham", vars originaltiteln "Bend it like Beckham" givit namn till produktionsbolaget Bend it films som ligger bakom denna film.

2. I en scen sägs det att Chicken Tikka Masala är en "nationalrätt" och det är det. Det är den populäraste maträtten i England och faktum är att det är en indisk rätt skapad i England. Eller? Ja, ursprunget till Chicken Tikka Masala är omdiskuterat då både Skottland och Indien menar att den hittades på där. God är den i alla fall.

3. En scen utvecklar sig till en väldigt utdragen och egentligen inte speciellt logisk spoof på "Carrie".

ANDERS JAKOBSON (2010-12-20)