Tillbaka till Tillbaka till framtiden

Det är hela 25 år sedan "Tillbaka till framtiden" kom och den 26 oktober var det 25 år sedan den dag som är gemensam i alla tre filmerna och den dagen släpptes denna blu-ray-box i USA.

Det här bör vara tre filmer som de flesta har sett många gånger. Regissören Robert Zemeckis och manusförfattaren Bob Gale kom på historien redan 1980 och försökte få något filmbolag intresserade av dem. I bagaget hade de ett par floppar så det var inte helt enkelt. Steven Spielberg visade snabbt intresse för historien och fanns med av och till tills Universal nappade och filmen gjordes. Det blev en braksuccé.

Den första filmen är den klart bästa och charmigaste av dem. Marty McFly (Michael J. Fox) hamnar av misstag i 1955 när han flyr undan terrorister i en tidsmaskin hans vän Doc Emmett Brown (Christopher Lloyd) byggt. Väl i 50-talet söker han upp den trettio år yngre Brown och lyckas övertala honom att han verkligen är från framtiden och medan Brown försöker komma på hur han ska fixa tidsmaskinen har Marty fullt schå med att undvika att förändra framtiden, vilket direkt går åt pipan då han stöter på både sin blivande mamma (Lea Thompson) och pappa (Crispin Glover) och ändrar det avgörande moment då de ursprungligen träffade varandra och blev kära. Helt plötsligt är Martys egen existens i fara och han måste ordna till allt. Att han passar på att uppfinna både skateboarden och rockmusiken av bara farten är så klart bara en bonus.

"Tillbaka till framtiden" kunde varit en komplicerad film, men den är så fylld av exposition och andra förklaringar att det är omöjligt att inte hänga med. Men den är samtidigt ett fartfyllt äventyr som håller väl än idag. Det är bara några få undantag från de förhållandevis få specialeffekterna som inte riktigt håller måttet med moderna ögon, i övrigt är filmen perfekt underhållning.

Betydligt mer komplicerad är uppföljaren som gjordes fyra år senare. Manuset var så proppat att det delades upp i två filmer, men likväl är mittenfilmen jobbigt rörig där vi åker både till framtiden, tillbaka till ett alternativt 1985 och sedan tillbaka till 1955 igen. Till en början blir Marty hämtad av Doc, en scen som egentligen avslutar den första filmen, som berättar att det kommer att hända något med hans kommande barn i framtiden vilket han måste förhindra. Väl där hittar Marty en bok med sportresultat 1950-2000 som kan säkra hans framtid, men denna bok hamnar i stället hos familjen McFlys ärkefiende Biff Tanner (Thomas F. Wilson) som lite kvickt reser tillbaka till 1955 och ger den till sitt unga jag. Detta märker Marty och Doc först när de kommer tillbaka till 1985 där allt är förändrat och dystopiskt med Biff som snorrik ledare för småstaden. Alltså måste de tillbaka till 1955 och stjäla tillbaka boken samtidigt som de inte kan rubba på det som hände i den första filmen... När allt ordnat upp sig kommer då slutligen en extra twist på det hela.

Jag tycker att "Tillbaka till framtiden II" är en rent av dålig film, men undantag för biten i 1955 som är smart gjord och på sätt och vis lade grunden för "Harry Potter och Fången på Azkaban" som har en liknande sekvens i sin plott. Vad som också är lite roligt är att Michael J. Fox spelar väldigt många roller i filmen, speciellt i framtidsdelen där han spelar sig själv, sitt äldre jag och både sin son och sin dotter, men i det stora hela är filmen bara en lång transportsträcka till den avslutande och betydligt bättre delen.

Här måste Marty ta sig från 1955 till 1885 där Brown hamnat och trots att Marty får ett gammalt brev från sin vän som säger att han har det bra så måste Marty dit då historieböckerna säger något annat. Men hjälp av 50-tals-Brown lyckas han återigen få fart på tidsmaskinen och hamnar mitt i Vilda Västern på ännu ett äventyr som påminner om de tidigare, men ändå är lite annorlunda. Kruxet är att få liv i tidsmaskinen innan en förfader till Biff knäpper dem och till råga på allt kärar Brown ned sig i skollärarinnan Clara (Mary Steenburgen) vilket ställer till det en smula till.

"Tillbaka till framtiden III" är enklare och rakare och därmed mycket bättre än sin mörka och röriga föregångare, och tillsammans skapar de tre filmerna en kort och gott klassisk filmtrilogi inom äventyrsactiongenren. De håller fint än idag.

Det är vansinnigt mycket extramaterial till boxen, grupperade film för film på samma skiva som filmen. Det finns både nytt och gammalt bakommaterial, troligen plockat från ett tidigare DVD-släpp, vilket gör att man kan få samma information gång på gång, vilket man också får om man ser rubbet.

De nya bakomfilmerna, uppdelade i sex delar, är välgjorda och trevliga. Här finns det en del godbitar som tidigare ovisade sekvenser där Eric Stoltz spelar Marty. Han var med under de fem första veckorna av inspelningen men fick sedan gå då det inte fungerade enligt planerna. Lite lätt surrealistiskt att se, men samtidigt är det lite intressant att notera hur lika Stoltz och Fox faktiskt är.

Annat intressant som kommer fram är att Crispin Glover tydligen bad om orimligt mycket pengar för att vara med i uppföljaren att man helt sonika tackade nej och minskade ned karaktären George McFly och lät en annan skådespelare göra de få scenerna. Även skådespelerskan som gjorde Martys flickvän i den första filmen byttes ut, dock av andra skäl. Glover är för övrigt den enda nu levande skådespelaren som inte finns intervjuad i extramaterialet så kanske är "Tillbaka till framtiden" en öm punkt för den nervösa skådespelaren?

I övrigt finns det massor av småklipp med borttagna scener, outtakes, testfilmningar och annat så man har att göra ett tag om man ska kolla på allt. Dessutom finns det två kommentarspår till varje film och ytterligare funktioner att slå på till filmerna så för ett riktigt superfan är detta allt man kan önska.

1. "Att göra en uppföljare är att göra samma film en gång till fast ändå inte", menar Bob och Bob i extramaterialet. De har dock dragit det till sin spets då de verkligen gjort samma film tre gånger om, men med vissa skillnader. Det är dock en rad scener och upplägg som återkommer i varje film, men det är samtidigt poängen med det hela.

2. Det är ganska många sköna popkulturella referenser i filmerna. I den första spelar Marty en rymdvarelse för att påverka sin nördiga far och då kallar han sig "Darth Vader från planeten Vulcan", och i den sista filmen kallar han sig "Clint Eastwood" när han är cowboy.

3. Både Billy Zane och Elijah Wood långfilmsdebuterade i trilogin. Wood är riktigt ung i sin debut.

ANDERS JAKOBSON (2010-12-27)