Say what?

När jag fick hem filmen "Aliens vs Zombies" blev jag genast intresserad. Titeln låter ju onekligen lovande (även om det naturligtvis även ligger en lätt B-filmsvarning över den) och omslaget ser riktigt lovande ut. Det ger definitivt samma känsla som omslagen till original-"Alien"-filmerna gör. Tyvärr är allt detta rökridåer som lagts ut för att dölja hur dålig filmen egentligen är. Allt från kulisserna till skådespelarinsatserna är riktigt usla. Emellanåt hörs det väldigt väl att skådespelarna är i en studio och inte där man ska tro att de befinner sig.

Sen när det gäller den utlovade kampen mellan "Aliens" och "Zombies" ställer jag mig frågan "vilken kamp?". Människorna har på något sätt utsatts för ett experiment av lite halvgalna forskare, riktigt vad är lite oklart men på tok gick det i alla fall. De drabbade förändras och blir vad jag antar att man med mycket god vilja kan kalla zombies. De har inget mer gemensamt med "vanliga" zombies förutom att de äter på människor dock, så det smärtar mig lite att kalla dem zombies.

Var sen "Aliens" kommer in är lite oklart. Det dyker upp lite underliga varelser här och där som jag antar ska vara aliens, men varför de är där eller vad deras syfte är får vi aldrig riktigt veta. Och slåss med zombies gör de definitivt inte. Dessutom är det något underligt med Lena, en av de som man utfört experiment på, som tar filmen till nya lågvattensmärken…

"Aliens vs Zombies" är skräp rakt igenom. Som sagt är kulisserna inte speciellt bra gjorda, skådespelarinsatserna under all kritik och dessutom är manuset helt åt skogen. Vi får inga bra förklaringar på vad som händer eller varför. Karaktärerna är stereotyper för den här typen av filmer och dessutom lite karikatyrer på dessa. Det är väldigt svårt att ta dem på allvar.

Och varför heter filmen "Aliens vs Zombies"? Det är ju ingen kamp mellan dessa två. Med mycket vilja skulle man kanske kunna få det till att zombies och människor är de samma och det är dessa aliens slåss mot men det är så långsökt att jag inte kan tro att det är så man tänkt. På vissa marknader använder man filmens undertitel "The Dark Lurking" som dess titel istället och det funkar mycket bättre… även om filmen fortfarande är lika dålig där.

Så motstå det inbjudande omslaget och se något annat istället. Alla "Aliens"-filmerna är otroligt mycket bättre om det är en aliensrulle ni söker.

Några intervjuer, lite bakom kulisserna-material, några bilder och en trailer är vad vi bjuds på här. Det är dock lika ointressant som själva filmen...

1. Det är intressant att se att den alien som vi ser på omslaget inte ser ut som den vi sen ser i filmen.