Om tjuvar och poliser i Boston

Ben Affleck imponerade i regissörsstolen när han adapterade Dennis Lehanes roman "Gone Baby Gone" med lillebror Casey i huvudrollen för några år sedan. Nu är Affleck den äldre tillbaka med ytterligare en skildring av hemstaden Boston, fast den här gången med sig själv i huvudrollen.

Titlens "town" syftar inte på Boston utan på stadsdelen Charlestown som är vida känd för att generera ett stort antal bankrånare. Afflecks Doug MacRay är just en av dessa. Tillsammans James Coughlin (Jeremy Renner) och Albert "Gloansy" Magloan (Slaine) utför han noga uträknade rån. Vid det senaste går dock något inte helt enligt planen. James får för sig att ta med sig en gisslan, bankkvinnan Claire Keesey (Rebecca Hall), som de visserligen snabbt gör sig av med, men vad kan hon ha sett och hört under tiden med dem?

Doug tar på sig att söka upp henne och försöka lista ut om hon har någon information som kan leda polisen till dem, men i samband med detta fattar de tycke för varandra och Doug ruvar givetvis på en enorm hemlighet som förr eller senare kommer att avslöjas med de givna konsekvenserna. Samtidigt kryper FBI med Frawley (Jon Hamm) och Ciampa (Titus Welliver) allt närmare ligan.

Filmen skildrar inte enbart "tjuvar och poliser" utan stor vikt läggs på vänskapen mellan Doug och James. De är som bröder efter alla år, men slitningar och olikheter bubblar upp vilket gör det allt svårare att samarbeta mot samma mål. Samtidigt finns hierarkin i Charlestown där Dougs liga givetvis jobbar åt någon annan som verkar veta lite mer om allting än vad som känns bekvämt. Därför sätts det stor press på Doug när han inte vill ge sig in i en stöt som är större än någonting de tidigare gjort. Han vill lägga av om starta om på nytt, men ett personligt hot gör att han ändå måste ställa upp.

Det finns en sorts behaglig melankoli i filmens långsammare delar som underbygger känslan av hopplöshet i Charlestown. Det är många som mår dåligt i filmen, och det är många som mer eller mindre fötts in i ett liv som innebär kriminalitet och ett allmänt tufft leverne. Samtidigt är det en actionfilm med alla ingredienser: väpnade rån, rafflande biljakter och jagande poliser.

Till blu-ray-utgåvan får bioversionen en kompletterande "extended cut". I många fall brukar dessa utökade versioner bara vara några minuter längre, men här handlar det om ungefär en halvtimme till där det mesta placerats i början av filmen. Det är betydligt mer material med Doug och Claire och jag upplever att scenerna styrker Dougs motiv till att vilja komma ut ur det kriminella livet. Det är absolut värt att se den utökade versionen.

Jag gillar "The Town" väldigt mycket. Karaktärerna är välskrivna och intressanta och filmen är spännande på många olika vis.

Ben Affleck har spelat in kommentarspår till båda versionerna av filmen, vilket känns lite unikt. I vanliga fall brukar det endast bli till den kortare versionen, men här är det alltså inte så.

Det finns även en funktion som heter "Ben's Boston" att klicka i gång, vilket betyder att man kan se små bakomfilmer vid några "fokuspunkter" i den kortare versionen av filmen. Lyckligtvis kan man se dessa separat i ett halvtimmeslångt block. Tack för det!

Det är helt okej bakommaterial som fokuserar på att spela in i Boston, Ben Affleck som skådespelande regissör och lite annat smått och gott.

1. Det var inte meningen att Ben Affleck skulle regissera filmen, utan han erbjöds möjligheten när originalregissören Adrian Lyne blev osams med Warner.

2. Filmen är baserad på en roman av Chuck Hogan som just nu kanske är mest känd för "The Strain"-romanserien han skriver tillsammans med Guillermo Del Toro.