Lite bättre faktiskt…

Andra filmen i serien tar vid där den förra slutade. Alice vaknar upp ovan jord och i en stad där zombies har tagit över. Staden har förseglats och ingen släpps ut. Innevånarna gör vad de kan för att överleva, men de för en ojämn kamp. Zombierna blir fler och fler och tar över mer och mer. Utanför stadens gränser har Umbrellaföretaget stoppat all hjälp från att komma in i staden och det ska visa sig att det inte enbart är för att hindra smittan från att komma ut. De har även en annan agenda.

Det visar sig nämligen att Alice ingår i ett projekt. Hon har smittats av T-viruset (det som gör folk till zombies) och med hjälp av ett motgift kan man utvinna de bra sakerna i T-viruset utan att hon förvandlas till en zombie. Förutom Alice har man även skapat en annan varelse med hjälp av T-viruset. Här har man dock gått längre och varelsen är nu mer zombie än människa, men som går att styra. Och nu är det dags att se vem som är starkast. Supersoldaten eller Alice.

Även den här gången ser vi Milla Jovovich i rollen som Alice och även den här gången visar hon vilken medioker skådespelerska hon är. Men som tur är har man hållit tillbaka henne lite och låter henne mest få hoppa runt och göra karatesparkar och annat spektakulärt mot zombies. Huvudrollen har man istället (även om filmskaparna aldrig skulle erkänna det) givit till Sienna Guillory som spelar Jill Valentine. Jill är nästintill en kopia av Alice, men spelas då av en mycket bättre skådespelare.

Det som gör "Resident Evil: Apocalypse" bättre än föregångaren är att vi här får fler zombies. Visserligen finns de där monstren från första filmen med och tillsammans med superzombiesoldaten tar de ner filmen, men mängden zombies kompenserar lite för det. Men även om "Resident Evil: Apocalypse" är bättre än den första filmen är det inget mästerverk. En actionfilm med många zombies, varken mer eller mindre.

Extramaterialet består naturligtvis av kommentarspår och en massa bakom kulisserna-filmer som handlar om allt från musiken till filmen till specialeffekterna. Den som jag tycker är mest intressant är dock den där vi får se hur man lärde upp skådespelarna att gå som zombies.

Vi får även se borttagna scener som i vissa fall är rätt intressanta samt tabbar som gjordes under inspelningen. Sen får vi också se lite olika filmaffischer för filmen och det är ju på sätt och vis kul att se hur olika de kan vara.

1. Att tjejerna i filmen väljer tighta, korta och utmanande kläder i stället för praktiska när de ska ut på zombiejakt säger en hel del om filmerna.

2. Det är ju bra visuellt, men knappast logiskt att Alice väljer att köra en motorcykel mot monstren för att sen skjuta sönder tanken på den så den exploderar i stället för att bara skjuta monstret i huvudet…

3. En sak man lyckats riktigt bra med är att knyta ihop båda filmerna. Detta är verkligen en uppföljare.

HANS-ÅKE LILJA (2005-02-16)