Ett försök till överraskning

En saneringsfirma ska fixa till ett gammalt dårhus så det kan renoveras och sen byggs om till kontor. Firman leds av Phil och Gordon och balanserar på ruinens brant. Gordon går med på att göra ett jobb som egentligen borde ta tre veckor på en vecka för att få jobbet. De hyr in tre killar och kör igång.

Där har ni upplägget för "Session 9". Filmen lunkar sen på och det händer inte så värst mycket. Gänget jobbar på och det enda som är lite utanför det vanliga är att Mike hittar ett arkiv där det finns en bandinspelning med en tidigare patient som uppenbarligen är schizofren. Hank å andra sidan hittar en massa gamla mynt som han en natt återvänder för att plocka med sig. Allt går dock inte som väntat utan Hank försvinner spårlöst.

Även de andra råkar illa ut en efter en och på slutet får vi så veta vem den skyldige är. Vi får dock aldrig veta varför eller vad bandet Mike lyssnade på har för betydelse. Det är med andra ord en massa vi inte får förklarat och det känns mest som om man velat göra en film med en massa mystiska händelser som sen förklaras, med vad filmskaparen förmodligen hoppades, ett överraskande slut. Tyvärr lyckas man rätt dåligt på alla punkter.

När det sen gäller skådespeleriet får de flesta godkänt. Ingen gör något överdrivet starkt intryck men det funkar och David Caruso är mer nedtonad i rollen som Phil än vi är vana med och det är bra. Han har annars en tendens att överdriva sina karaktärer. Men det går inte att sticka under stolen med att "Session 9" är en rätt intetsägande film. Inget man kommer att minnas och definitivt ingen film som lämnat ett avtryck i historien.

1. Både David Caruso och Paul Guilfoyle känns igen från "CSI"-serierna. Caruso från Miami och Guilfoyle från Las Vegas.

2. En sidohandling spelades in där en hemlös kvinna gömde sig i dårhuset. Hon ser alla morden och mördade i slutändan den skyldige. Detta skippades dock då många i testpubliken som såg detta trodde hon var Mary (flickan på banden) vilket hon alltså inte var.

3. "Session 9" får ses som ett bra exempel på hur man slarvar bort en bra handling.

HANS-ÅKE LILJA (2006-09-27)