Pengar och girighet 23 år senare

På pappret känns det som en vettig idé: att göra ett nytt nedslag på Wall Street runt 20 år efter den första filmen och binda ihop det med den stora ekonomiska krisen från 2008. Och det blir en klart godkänd film av det också.

Den här gången följer vi en annan hungrig finansvalp. Jake (Shia LaBeouf) jobbar på investmentbanken Keller Zabel och brinner för ett projekt med alternativ energi som han försöker få folk att investera i. Han bor tillsammans med Winnie (Carey Mulligan) som driver den radikala webbsajten The Frozen Truth. Winnie råkar även vara den ökände Gordon Gekkos (Michael Douglas) dotter, men hon avskyr sin far och vill inte veta av honom. Gekko släpptes sju år tidigare, 2001, ut ur fängelset och har nu skrivit en bok och har föreläsningar. Jake går i smyg på en av dessa och får sedan möjlighet att presentera sig för Gekko som ger honom några råd.

Keller Zabels värde har sjunkit drastiskt, och företagets chef och Jakes mentor Louis Zabel (Frank Langella) tar sitt liv som ett resultat av detta, och Jake misstänker att någon låg bakom sänkningen av banken. Gekko gör en deal och tipsar om finansmannen Bretton James (Josh Brolin) mot att Jake ska försöka snygga till Gekkos relation med sin dotter. Jake lyckas provocera Bretton så mycket att han blir anställd av honom. En hämnd ligger och gror samtidigt som Gekko får träffa sin dotter allt mer, men Winnie känner sin far och varnar Jake, för det kan inte leda till något bra i slutändan.

Gordon Gekkos karaktär är lite förändrad till den här filmen. Han känns mer sympatisk och det blir i stället Bretton James som blir filmens uppenbara skurk. Han får Gordon Gekko-rollen så att säga, men samtidigt är Gordon Gekko alltid Gordon Gekko...

Rollen har blivit Michael Douglas mest minnesvärda och även om både Douglas och Gekko är äldre nu så känns karaktären fortfarande vital och fascinerande. Man kan dra vissa likheter till rollen Douglas gjorde i "Solitary Man". Även LaBeouf och Mulligan gör fina insatser i filmen och i det stora hela känns "Wall Street: Money Never Sleeps" faktiskt aningens bättre än vad jag hade föreställt mig. Det är fortfarande originalfilmen från 1987 som kommer att räknas som den stora klassikern, men uppföljaren blir ett bra komplement.

Det känns som jag sett den korta lilla bakomfilmen om Gordon Gekko tidigare. Jag skulle nästan kunna svära på att delar av den var med redan på "Wall Street"-DVD:n, men jag kan ha fel. Eller så är det möjligen ungefär samma information som berättas igen. Hur som helst är den över på runt åtta minuter och ger egentligen inte speciellt mycket mervärde till filmen.

Blu-ray-utgåvan innehåller betydligt mer extramaterial.

1. Charlie Sheen gör en liten cameo som Bud Fox i en scen. Det känns rätt kul, samtidigt som Sheen ser helt konstgjord ut. Knark och botox kanske?

2. Brian Eno tillsammans med David Byrne och/eller Talking Heads har gjort mycket av musiken i filmen. Å ena stunden känns det helt rätt med deras musik och å andra helt fel. En ganska märklig känsla.

3. Oliver Stone har saftat loss med split screen och picture-in-picture och andra smått märkliga redigeringstrick. Det känns stundtals nästan lite larvigt och passar ibland inte alls in i filmens övriga känsla. Som när Jake sitter i passagerarsätet i en bil och pratar i telefon med en kvinna som redigeras in över Winnie och sedan försvinner i en liten boll när samtalet är över. Eh?

ANDERS JAKOBSON (2011-02-04)