Marinlivet löper amok

En jättehaj och en jättebläckfisk väcks av misstag till liv efter att ha legat nedfrusna sedan dinosauriernas tid och nu är de hungriga. Frågan är vad man äter om man är så stor att valar mest blir som ett tilltugg? Hajen ger sig på ett flygplan som den plockar ner från himlen och bläckfisken en oljerigg. Naturligtvis skapar detta kaos och några forskare inser rätt snabbt vad som håller på att hända men till en början är det ingen som tror på dem. Men som vanligt i den här typen av filmer visar det sig att de har rätt och då reagerar myndigheterna, när det redan är försent. Forskarna får dock fria händer och får göra vad de tycker är bäst bara de ser till att få död på dessa monster.

Som tur är så är jättehajar och jättebläckfiskar naturliga fiender (det hade jag ingen aning om) och eftersom de var mitt uppe i en kamp när de frös fast i isen är det naturligt för dem att jobba vidare på den nu (ytterligare en sak jag inte hade en aning om). Så forskarna bestämmer sig för att locka jättehajen och jättebläckfisken till samma ställe så att de kan göra upp och förhoppningsvis ha ihjäl varandra.

Ja, ni hör, det fanns ingen hejd på fantasin när manuset till "Mega Shark vs. Giant Octopus" skrevs den saken är ställd bortom allt tvivel. Tyvärr så lyckades man inte få de finansiella medel man hade behövt både till specialeffekter och skådespelare så vad vi fick är effekter som ser rätt taffliga ut, även om de i just den här produktionen ändå är bättre än jag vågat tro, och mediokra skådespelarinsatser. När det sen gäller skådespelarna är det framförallt Lorenzo Lamas och Deborah Gibson som står i fokus. Gibson som en av forskarna och Lamas som deras chef. Lamas gör ungefär det man förväntar sig att han ska göra, det vill säga han agerar som den halvbra B-skådis han är. Gibson däremot är riktigt usel som skådespelerska och nu har jag visserligen ingen kunskap om hennes tidigare musikkarriär, men tycker ändå att hon skulle ha fortsatt med den i stället för skådespeleriet, vilket säger en hel del.

Så, "Mega Shark vs. Giant Octopus" blir alltså inte den intressanta film den hade kunnat bli med rätt skådespelare och rätt finanser. Kanske skulle man skippat ett av odjuren och koncentrerat sig på det andra. Kanske hade det givit mer pengar över till specialeffekterna? Hur som helst blev det vi nu fick inte bra.

1. På baksidan av omslaget är det en rätt läcker bild på när jättehajen hoppar upp ur vattnet och fångar ett passagerarplan i sina käftar. Den scenen ser inte alls ut så i den färdiga filmen. Lurendrej!

2. Gillar man filmen finns det en "uppföljare" med titeln "Mega Shark vs Crocosaurus".

3. Filmen är full av misstag. Allt från nagellack och irländska dialekter som kommer och går till specialeffekter som återanvänds.

HANS-ÅKE LILJA (2011-02-04)