Det ultimata experimentet

26 män ställer upp i ett experiment som de egentligen inte vet något om. Det de fått reda på innan det drar igång är att de ska befinna sig i ett tomt fängelse under fjorton dagar. Några av dem ska agera vakter och de andra fångar. Så ska de alltså hålla på i två veckor och till en början går det riktigt bra. Men så händer något. En av fångarna råkar kasta en boll i ansiktet på en vakt så att denne börjar blöda näsblod. Vakterna ser sig då tvungna att straffa fången och det ena leder till det andra och snart övergår experimentet till ett regelrätt fängelse där fångarna måste göra det vakterna säger.

Alla accepterar dock inte detta. Travis, som agerar fånge, vägrar vika sig för Barris som blivit fångvaktarnas ledare och det får han betala dyrt för. Han ger dock aldrig upp men ju mer han protesterar desto mer försöker Barris sätta honom på plats och till slut urartar allt.

"Experiment" är riktigt bra och jag gillar verkligen upplägget. Till en början är det hela en lek men sen märker framförallt vakterna att de faktiskt har en rätt stor makt över vad som händer inne i fängelset. Och för Barris blir detta för mycket. Han kan inte längre tygla sin glädje över att få vara den som bestämmer och han tar nu sitt uppdrag på största allvar. I rollen som Barris ser vi Forest Whitaker och han är grymt bra som den lite galne vakten. Varenda del av honom lever ut karaktären och minsta lilla ryckning i ansiktet känns välplanerad och sitter perfekt.

Som Travis ser vi Adrien Brody och även han gör sin roll perfekt. Han ser plågad ut när han ska se plågad ut och han ser trotsig ut när han ska se trotsig ut. I övriga roller ser vi, i alla fall för mig, enbart okända ansikten men även de gör bra insatser. Det skulle lätt kunnat bli så att en del spelade över med tanke på att filmen lite inbjuder till det men så blir det aldrig. Alla känns trovärdiga och som hyfsat vanliga människor som hamnar i en riktigt jobbig situation.

"Experiment" är med andra ord en riktigt bra film och jag har egentligen inget dåligt att säga om den. Bra handling, bra dialog och framförallt bra skådespelare.

En trailer för filmen är allt vi får.

1. Att Forest Whitaker var bra visste vi, men här är han fantastiskt bra.