En udda men underbar familj

"Six Feet Under" är serien om familjen Fisher som driver begravningsbyrån Fisher & Sons. Familjen består av pappa Nathaniel, mamma Ruth, bröderna Dave och Nate samt systern Claire. Redan från början inser vi att familjen inte är som alla andra familjer och inte blir det bättre av att Nathaniel dör i en bilolycka direkt i pilotavsnittet. Serien går sen ut på att vi får se hur bröderna Dave och Nate driver byrån vidare. Dave har alltid jobbat i familjeföretaget medan Nate lämnade hemmet tidigt och flyttade för långt bort för att kunna vara en av Fisher & Sons. När pappan dör bestämmer han sig dock för att satsa på begravningsbranschen med sin bror.

Privatlivet för familjen är helt uppåt väggarna. Mamma Rut erkänner att hon varit otrogen med sin frisör, Dave är homosexuell och tillsammans med en polis. Han vill dock inte visa det öppet. Nate och den minst sagt komplicerade Brenda har nyss träffat varandra och håller fortfarande på att lära känna varandra och Claire som fortfarande går i skolan utmärker sig som lite underlig. Under säsongens gång får vi följa dem alla och deras problem, deras uppgångar och fall. Med dem finns också Nathaniel som dyker upp när de minst anar det. Naturligtvis är han inte där men samtidigt pratar de med honom som om han hade funnits där.

Jag gillar "Six Feet Under" och det mesta med serien är bra. Ska man nämna något negativt är det kanske att Brenda är lite för komplicerad emellanåt vilket gör att hon känns lite överdriven. Annars är seriens upplägg bra, manus bra och castingen lysande. I rollen som homosexuelle Dave ser vi Michael C. Hall som senare fick huvudrollen i serien "Dexter" och han är väldigt bra i rollen. I övriga roller ser vi Peter Krause (Nate), Frances Conroy (Ruth), Lauren Ambrose (Claire), Richard Jenkins (Nathaniel), Rachel Griffiths (Brenda) samt Freddy Rodriguez som Frederico, anställd hos Fisher & Sons för att fixa till de döda så familjen kan ha en öppen kista vid begravningen. Alla gör de väldigt bra ifrån sig och passar perfekt i sina roller.

Säsongen består av 13 avsnitt och det känns riktigt lagom. Vi får lära känna alla och även se dem utvecklas lagom mycket. Varje avsnitt förutom piloten inleds med att någon dör och att dennes anhöriga kontaktar Fisher & Sons för att ordna med en begravning. En riktigt bra och lite udda inledning på varje avsnitt. Några av de större händelserna i premiärsäsongen är naturligtvis Nathaniels död, Daves kliv ur garderoben samt Nates förhållande med Brenda och hennes mer eller mindre galna bror. Dessutom finns det en hel del ouppklarade frågor längre fram i serien som det här bara antyds om…

Extramaterialet består av en borttagen scen som man kan se som vanligt eller med två olika kommentarspår. Det finns även kommentarspår till ett antal avsnitt. Vi får också höra hur inledningen skapades, hur man valde bilderna som används och hur man fick fram musiken. Riktigt intressant faktiskt. Dessutom får vi höra två olika versioner av musiken.

Sen får vi även en ca 20 minuter lång dokumentär med klipp från säsongen samt en hel del kortare intervjuer med skådespelarna. Och sist får vi info (i textversion) om skådespelarna, filmmakarna och priser serien vunnit. Sammanfattningsvis kan man konstatera att extramaterialet är godkänt även om jag gärna sett mer om själva inspelningen av serien.

1. Efter att Nathaniel dött är det oväntat många som ser/pratar med honom och om det inte vore så att den här serien kom år innan "Dexter" skulle man kunna misstänka att man inspirerats av den.

2. Serien visades i totalt fem säsonger som gick mellan 2001 och 2005.

3. Pilotavsnittet innehåller flera påhittade reklaminslag för begravningsbyråer och tillbehör. Tanken var att detta skulle vara ett återkommande inslag men det slopades efter piloten.