Kärvt och obehagligt men ruskigt bra

"Kärv" är utmärkt ord för att beskriva "Winter's Bone". Konsulterar man Svenska Akademins ordbok kan man hitta ord och beskrivningar som stel, svår att bearbeta, ofruktbar, steril, karg, mager, torftig, ödslig, dyster, trist och hård som definition på adjektivet kärv. Ja, allt det passar in i dramat "Winter's Bone".

Miljön är Ozarkplatån i Missouri, inte långt från gränsen till Arkansas. Ett landskap som inte är helt olikt de kargare delarna av Sverige. Det är vinter, marken är hård och grå, och det är även en bra beskrivning på de flesta karaktärerna i filmen. Vår protagonist är den 17-åriga Ree (Jennifer Lawrence) som bor i en timmerstuga med sin mor och sina två småsyskon. När mamman blivit apatisk och psykiskt instabil så är det Ree som blivit mamma åt sin mamma och som tar hand om hemmet, lagar all mat och uppfostrar småsyskonen. Ekonomin är knapp och familjen hoppas att grannen delar med sig lite av köttet från hjorten de fält, för att tigga eller be om hjälp är inget alternativ.

För att göra allting värre har Rees frånvarande, kriminella och knarkkokande pappa pantsatt huset och för att komma ur detta måste han inställa sig till en rättegång, och för att försäkra sig om detta måste Ree leta rätt på honom. Så hon börjar fråga grannarna och pappans vänner, men i den sociala struktur Ree befinner sig kan minsta lilla fråga leda till något farligt.

Filmen är minst sagt kärv på alla sätt och vis. Man sitter och småryser åt klimatet och miljön, men karaktärerna leder också till obehagskänslor. Det är inga trevliga typer Ree stöter på, inte ens hennes egen farbror Teardrop (John Hawkes) som initialt inte är till någon hjälp utan i stället är en person som skrämmer henne. Hela upplägget skapar en sorts surrealism i och med att jag inte riktigt kan relatera till situationen och den sociala omgivningen. Därmed inte sagt att filmen blir svår att ta till sig för det, snarare tvärt om. Man dras in i historien och både fascineras och äcklas över vad Ree tvingas göra för att leta rätt på sin far.

Samtidigt är det lite lustigt att man tycker att karaktärerna i "Winter's Bone" har det så fruktansvärt då det finns människor i tredje världen som lever under betydligt kärvare förhållanden.

"Winter's Bone" är en film som är väldigt bra på alla sätt och vis. Historien är mycket tack vare sin omgivning och inramning originell, fotot är väldigt passande och sätter rätt stämning, men framför allt är skådespeleriet oerhört bra. Både Jennifer Lawrence och John Hawkes blev Oscarsnominerade för sina insatser med all rätt. Lawrence är ännu en av dessa unga kvinnor som liksom poppat fram från ingenstans under den senare tiden. Hon har en del på meritlistan, men ingenting som kan mäta sig med vad hon gör här och Hawkes tycker jag går från klarhet till klarhet. Skådespelet är med andra ord bländande i en film som är väldigt matt och som också gör en matt.

Utgåvan som recenserats är den engelska Region B-utgåvan som rymmer lite mer extramaterial än den svenska. Den ganska långa bakomfilmen gör mig först lite besviken i sin brist på struktur och berättande. Det är mer eller mindre en "fluga på väggen"-variant som skildrar inspelningen. Men den tar sig och blir till slut en annorlunda bakomfilm. Speciellt gillar jag partiet där man korsklippt mellan två olika provfilmningar och fått till den slutgiltiga dialogen.

Tio minuter bortklippta scener finns också där delar av dem redan visats i bakomfilmen. Dessa samt den alternativa öppningssekvensen är egentligen inget som tillför filmen någonting.

En väldigt vacker super-8-filmad video till en av låtarna i filmen avslutar extramaterialet.

1. Det blev ingen utdelning på Oscarsgalan för filmen, men den har ändå kammat hem en rad priser på andra galor.

2. "Twin Peaks"-fans kan notera självaste Laura Palmer, det vill säga Sheryl Lee i en mindre biroll.

3. Vad menas med titeln till filmen egentligen? Författaren till romanen filmen bygger på, Daniel Woodrell, har givit följande förklaring: "The ‘Winter’s’ part of the title is obvious, and the ‘Bone’ part comes from slang. It can be stated wryly, sarcastically, even tenderly, when throwing a sop to someone, ‘Oh, give him a bone.’ In this case, it is winter itself giving a gift, a bone, to Ree Dolly. The season knows she has earned it, and the term suggests the double-edged aspect of the gesture and is suited to the novel."

ANDERS JAKOBSON (2011-06-26)