Svenskt och väldigt bra

Svensk skräckfilm är rätt ovanligt, bra svensk skräckfilm är väldigt ovanligt. Därför är det extra glädjande att konstatera att "Psalm 21" är så pass bra som den faktiskt är. Filmen handlar om Henrik som är präst i Stockholm. En dag får han reda på att hans pappa avlidit. Henrik och hans pappa hade inget vidare förhållande, men Henrik beger sig ändå till byn Borgvattnet där hans pappa, även han präst, var aktiv. På plats inser Henrik snart att hans pappa inte dog en naturlig död…

Jag gillar "Psalm 21" och till en början är den riktigt läskig. Den har den där krypande känslan av att man vet att något ska hända, men inte riktigt vad. Den innehåller även en hel del skrämseleffekter och man hoppar till fler än en gång. Ju längre filmen pågår desto svagare blir dock den här krypande känslan. Lite beror det förmodligen på att vi får reda på mer och mer om vad det är som egentligen händer och även om det finns logik i det vi får veta blir det lite tristare.

Dock ska det sägas att den fortfarande är bra. Jonas Malmsjö är fantastisk som Henrik och Per Ragnar i rollen som Henriks pappa Gabriel är en ren fröjd att se. Jag har alltid gillat Per och här är han om möjligt ännu bättre än vi är vana att se honom. I andra roller ser vi bland annat Görel Crona (som vi inte direkt är vana att se i den här typen av filmer) och Niklas Falk. Även de är bra i sina roller.

Helhetsintrycket av "Psalm 21" är riktigt bra även om den andra halvan inte är riktigt lika bra som den första. Skådespelarna gör vad som krävs av dem och lite till, manuset känns genomarbetat och specialeffekterna är några av de bästa inom svensk film. På minussidan finns inte mycket. Kanske är slutet lite svårgreppat och kräver lite tid att smälta och verkligen förstå vad man menar.

1. Det är lite fascinerande att se hur lika Per Ragnar och Jonas Malmsjö faktiskt är. Jag köper helt att de är far och son.

2. Björn Bengtsson som vi senast såg i "Bröderna Karlsson" dyker upp i en väldigt annorlunda roll i filmen.

3. För de som undrade, jo, Jonas Malmsjö är son till Jan Malmsjö.