Allt annat än kommunalt och trist

Kan man göra en humorserie där huvudkaraktären är kommunalråd? Ja, tydligen. För "Starke man" är allt annat än kommunalt och trist. Visserligen är det kommunalt men långt ifrån trist. I "Starke man" får vi ta del av alla knäppa beslut och konstiga åsikter i Svinarps kommun. Vem trodde att en serie om ett kommunhus i Skåne skulle kunna vara kul? Som tur var trodde Wiktor Ericsson och Anders Jansson just precis det. Anders känner de flesta igen från serien "Hipp Hipp" och gillade man honom där finns det ingen anledning att missa denna underbara serie.

I "Starke man" får vi följa kommunalrådet Lars-Göran Bengtsson (Anders Jansson) som har allt annat än koll. Svinarp har, av lokalpressen, blivit utsedd till Skånes näst tråkigaste kommun. Det tafatta kommunalrådet Lars-Göran, planerar därför att förbättra Svinarps rykte genom att göra sig av med samhällets mindre önskade klientel. Ibland inte alltid med önskat resultat. Hans kollegor Jonna (Claudia Galli), Gunvor (Anna Blomberg) och Matts (Magnus Mark) är alla lite speciella men helt klart är det att kommunalrådet är den som kör kommunen i botten. Trion får ständigt städa upp efter honom och hans fadäser. Hade det här varit verklighet hade han aldrig suttit kvar, eller? Vi kan väl inte tro att det "Starke man" tar upp faktiskt händer på riktigt, inte finns det en förankring i verkligheten?

Serien tar upp alla typiska kommunala frågor som budget, satsningar för de långtidssjukskrivna, personalfester, vänortsbyte, smuggelsprit i kommunhuset, porrattacker via hemsidan och könsbyten. Som en helt vanlig dag i vilket kommunhus som helst i vårt avlånga land. Det går inte att låta bli att skratta igenkännande och hela tiden tänka "det är väl precis så där det är". Det finns liksom inga gränser för vad de kan hitta på i den här serien.

Många gånger sitter man och skäms och lider med människorna runt omkring Lars-Göran, men likt förbannat går det inte att låta bli att älska honom, han är många gånger helt från vettet. Det roligaste är att han oftats inte har någon som helst aning om att han är ute och cyklar, för honom är hans uttalanden och agerande fullt normalt och självklart.

Jag blev så fruktansvärt besviken på detta urusla extramaterial till en sådan fantastisk serie. Det vi bjuds på är helt enkelt bara som bortklippta scener. Var är alla bloopers, materialet om hur, var och när de spelade in serien och varför det ens blev en serie? Det här så kallade extramaterialet är sådant som legat på SVT:s webb. Nej, bättre hade det helt klart kunnat bli med lite engagemang.

Visst är de få sakerna vi får ganska roliga, men det känns ändå som något enkelt de bara kastat in från webben.

1. Serien togs fram genom SVT:s satsning "Komedikväll", där pilotavsnitt av tre komediserier visades, varefter tv-publiken fick rösta fram det bidrag man gillade bäst. "Starke man" vann omröstningen

2. Inspelningen gjordes bland annat i Kävlinge i Skåne och kommunens kommunhus. Vissa av de som arbetar i kommunhuset i serien arbetar även där på riktigt.