Politiskt trassel och UFO-graviditeter

Så här långt in i "Tre Kronors" historia, det vill säga halva säsong sju, hela säsong åtta och det första avsnittet av säsong nio, är det inte mycket som återstår av de ursprungliga familjerna i serierna. När boxen är över är det bara en familjemedlem styck som kvarstår i Wästbergs och Gustafssons, och Lindgrens är desarmerade till blott två. Fokus har helt klart förts över på familjen Koriander och den kriminella sammansättningen Karlsson-Perssons.

Den första hälften av boxen handlar dock till större delen om efterföljden av olycksfallet som hade ihjäl Ann-Sofi Bärnsten, vars kropp Charlie Bärnsten (Tomas Laustiola) grävde ned. Bengt Kassler (Kalle Heino) är övertygad om att Charlie är skyldig och gör allt för att bevisa det. Charlie blir allt mer apatisk och nervös, medan Birgitta Wästberg (Christina Scollin) "gått vidare" och börjat jobba på sjukhuset. Charlie gör dock ett misstag så att familjen Karlsson-Persson upptäcker kroppen och använder sitt överläge för utpressningar, tills Kassler slutligen löser brottet, men det blir inte riktigt som det borde.

En annan stor plott som täcker sig över hela boxen är en fortsättning av det tröttsamma UFO-temat som introducerades i förra boxen. Under en fest blir Alva Lindgren (Polly Kisch) drogad och ser ett skarpt ljus för att nästa dag vakna i en märklig ring som påstås vara en landningsplats, speciellt av den överentusiastiska Samuel Koriander (Tomas Lehtinen). Det visar sig att Alva blivit gravid på kuppen. Ja, frasen "Jag är gravid med ett UFO" yppas många gånger i boxen och jag skruvar på mig.

Det mesta handlar dock om politikern Klas-Erik Koriander (Magnus Mark) och det trassel han hamnar i. Han har ju redan den stora hemligheten om att han är far till sin fru Jackies (Tone Helly-Hansen) arbetskollega Eivors (Amelie Uggla) barn, men det är inte det värsta han råkar ut för. Efter att ha blivit utsedd till Svenska Demokratiska Partiets nya partiledare under en synnerligen amatörmässigt filmad kongress, börjar pressen gräva och hittar ungefär allt man kan hitta om en politiker: porrklubbsbesök, dubbelfaktureringar, privata fester och semestrar som staten betalat och så vidare. Vad värre är är att han börjar vänstra med Eivor igen och gör henne på smällen igen (!), men Eivor gifter sig med Sten Frisk (Per Ragnar) som tar på sig faderskapet.

Allt krångel gör att familjen får sig en törn och Jackie börjar plötsligt att utforska en lesbisk sida med Pamela (Cecilia Käll) och hennes pappa Ernst (Bengt Blomgren), en lagom självgod man som grundade SDP, börjar umgås allt mer med Birgitta, som uppenbarligen inte har några problem att hitta karlar även om de hamnar i fängelse eller dör...

Vid sidan av Korianders har vi den surrealistiska familjen Karlsson-Perssons som är så overkliga att det inte finns några gränser. Mycket handlar om en sannerligen icke-trovärdig stöldvåg de bedriver på sjukhuset, men de har ett finger med i det mesta som händer runt Mälarviken. De får en ny medlem när Larrys (Lars Göran Persson) pappa Norton (Börje Ahlstedt) dyker upp, vilket alla inte är helt nöjda med. Norton försöker dock ta sig i kragen och börjar jobba på Mimmi Burger och charmar Gunvor (Mona Andersson) så mycket att Verner (Björn Bjelfvenstam) packar sina väskor och lämnar serien.

Ja, "Tre Kronor" fortsätter att balla ur och det är dessvärre inte över än. UFO-temat har till exempel ännu inte fått sin upplösning. Säsong åtta-delen i denna box är väldigt utdragen utan att det direkt händer så mycket. Det är mycket tjafs fram och tillbaka, som ju speciellt märks när man ser många avsnitt på raken. Serien var nog bättre när man såg ett avsnitt i veckan.

1. I ett avsnitt görs det en referens till Öhmans, det vill säga varuhuset med samma namn.

2. De yngre skådespelarna är stundtals riktigt usla med överdrivet skådespel och repliker som känns lästa och inte speciellt trovärdiga. Värst är det att så många övertydligt skakar på huvudet när de ställer en fråga. Något irriterande trick de lärt sig på någon skådespelarutbildning.

3. Man får en tydlig blast from the past när Bengt Kassler svarar i sin mobil, säger att det är dålig mottagning, och drar upp antennen så långt det går. Tiden går fort.

ANDERS JAKOBSON (2011-03-14)