Herregud! Du har väl inte blivit Sosse?

När filmen börjar är Folkpartiets ledare David Holst på väg att bli Sveriges stadsminister. I sista sekunden ramlar dock Kristdemokraterna ur Riksdagen och Socialdemokraterna vinner. David ses nu som valets stora förlorare och tvingas tillbaka till en karriär i det fördolda. En dag förändras dock allt. Han träffar Martin, Socialdemokraternas stadssekreterare och han blir hejdlöst förälskad. De två inleder en kärleksrelation, trots att David är gift, och samtidigt som det är det bästa som hänt honom ger det honom otrolig ångest. Vad ska hans fru säga? Vad ska väljarna säga? Vad ska hans mor säga?

I rollen som David ser vi Björn Kjellman och som Martin ser vi Eric Ericson. De båda funkar väldigt bra ihop och de passar verkligen som ett par i filmen. Kjellman är ju perfekt att spela en ångestladdad karaktär, det gör han fantastiskt och Ericson bidrar med en komisk sida. Filmen är dock långt ifrån en renodlad komedi. Det finns mycket tragik i filmen och hur det är att hamna i den situation som David och Martin hamnar i.

Filmen är gjord av Tova Magnusson som även regisserar och spelar Davids fru Fia och jag tycker hon lyckats riktigt bra med att bolla de olika rollerna. Filmen känns dessutom rätt vågad och det gillar jag. Det är i alla fall den första filmen jag sett som blandar politiska åsikter med ett homosexuellt förhållande. Jag gillar filmen, både för att den har glimten i ögat men också för att den känns seriös och har ett viktigt budskap om hur vårt samhälle fungerar idag.

Det enda som jag tycker man skulle plockat bort är de desperata nätdejterna David går på. Det känns inte speciellt trovärdigt att Folkpartiets ledare, ledaren för det största oppositionspartiet (i filmen), så öppet skulle riskera att hans hemliga liv avslöjades av pressen. Det känns mest som om man velat försöka få till lite humor mitt i allt men tyvärr misslyckas man och det hela känns bara underligt. Men förutom det är "Fyra år till" en riktigt bra film.

Nio korta filmer bjuds vi på där vi får se hur det gick till när man spelade in filmen och dessutom lite korta intervjuer med de inblandade. Det enda negativa med dessa är att det är så bedrövligt dåligt ljud att det blir svårt att höra vad alla säger.

1. Trots att detta är en film om manlig kärlek är det Tova Magnusson som visar mest naket.

2. Det är kul hur man fått bort att David faktiskt kommer ut som homosexuell och i stället fokuserar på att han, som folkpartist, faktiskt blir kär i en Socialdemokrat.

3. Jag gillar DVD:ns omslag som är vitt- och blårandigt. Ser riktigt bra ut.