I skilsmässans efterskvalp

I slutet av säsong 3 startade Don Draper (Jon Hamm) och några av hans kollegor en ny reklambyrå genom en listig kupp mot de nya ägarna av Sterling Cooper. När säsong 4 börjar har det gått ungefär ett år och Sterling Cooper Draper Pryce har växt till sig. Verksamheten styrs inte från något hotellrum längre utan från ett hypermodernt kontor som inledningsvis dock saknar ett vettigt konferensbord. Det kändes redan i slutet på förra säsongen att det var läge för en nystart, och det blir det, inklusive en helt ny fräsch miljö.

Don Draper har tagit fram en tv-reklam som rönt oerhörda framgångar och plötsligt vill media veta mer om detta geni. Men det är svårt att prata med pressen, och i reklambranschen kan minsta lilla misstag vara oerhört vanskligt. Samtidigt som det gäller att hitta nya kunder hela tiden, gäller det att bevara de man har. Att förstärka relationerna och se till att de förblir nöjda. Sterling Cooper Draper Pryces största inkomst kommer från det gamla Lucky Strike-kontot, men det är riskabelt att förlita sig på det i all evighet, för vad händer om de tappar det?

I slutet av förra säsongen sprack äktenskapet mellan Don och Betty (January Jones) och hon bor kvar i huset med sin nya man Henry (Christopher Stanley), medan Don flyttat in till stan. Skilsmässan sätter sina spår och Don tar för sig av den alltid närvarande spritbrickan i allt större omfattning, vilket får konsekvenser. Många gånger hamnar han i säng med helt fel person. Don intresserar sig lite extra för tre olika kvinnor under säsongens gång, och en av dem - eller kanske allihop? - fångar hans hjärta utan att han hade räknat med det.

Men skilsmässan har inte enbart satt sina spår i Don. Värst är det kanske för dottern Sally (Kiernan Shipka) som börjar lämna barnstadiet och reagerar och agerar på ett olämpligt sätt för ett barn av 60-talet. Betty får det jobbigt på grund av detta och får ibland känslan av att allt inte står riktigt rätt till med Henry, samtidigt som relationen till Don helt och hållet baseras på arga toner.

"Mad Men" rullar på och gillar varje sekund av det. Det har tagit några säsonger men nu är jag helt inne i serien och ser fram mot varje säsongsbox med illa dold iver. Det är lika snyggt och välskrivet som alltid och alla karaktärer stärker sina positioner. Jag vill egentligen inte påstå att serien är speciellt dramatisk, utan den flyter mest på och det är faktiskt helt okej. Det gör att serien känns lite mer realistisk än andra serier där dramatiska vändningar står som spön i backen.

Med andra ord ser jag redan fram mot nästa säsong. Jag har läst något om att serien fått sådant förtroende att det blir minst sju säsonger och det har jag inget emot. För min del känns det som mest naturligt om hela 60-talet täcks in, så fortsätt så länge kvaliteten bibehålls!

Extramaterialet är långt och irrelevant. Det är fyra featuretter som egentligen inte har någonting med "Mad Men" att göra utan mer utgår från tidseran (det vill säga 60-talet) och i viss mån affärsområdet i serien.

Den längsta featuretten handlar om familj, äktenskap och kanske främst skilsmässor. Den är nästan en och en halvtimme lång och är möjligen intressant för de som forskar inom ämnet. Det samma gäller den näst längsta filmen som handlar om hur man ska lyckas inom reklambranschen. Båda filmerna har klipp från "Man Men" för att poängtera det man pratar om.

De två kortare featuretterna handlar om hur Mustangbilen kom in på den amerikanska bilmarknaden och om presidentvalet 1964. Inget av detta är något som berörs i tv-serien och jag ser egentligen ingen naturlig förklaring till att de är med, utöver det som jag tidigare nämnde - tidsandan och affärsområdet.

Tyvärr inte speciellt intressant för gemene man, i alla fall inte för denne recensent.

1. En av de saker jag gillar mest med "Mad Men" är när man knyter an till verkliga händelser, oavsett hur stora de är och kanske bara på ett ganska anspråkslöst sätt, som när Don Draper tar med sin dotter till Shea Stadium för att se The Beatles.

2. Det görs några referenser till Sverige och svenskar i säsongen, bland annat den klassiska fördomen/åsikten/sanningen om svenskarnas frigjorda sexualitet.

3. Två kvinnor från de tidigare säsongerna med olika betydelser för Don Draper dyker upp på nytt i denna. Plotten med den ena hör till en av de mest tragiska i seriens historia.

ANDERS JAKOBSON (2011-04-27)