Härligt oseriös med knäppa mutationer

Hur många splatterfilmer med unga kvinnor i huvudrollerna kan man egentligen producera i Japan? Hur många som helst tydligen, och här är en av de senaste i raden: "Mutant Girl Squad".

Hur står den sig då i jämförelse med de andra filmerna, till exempel "Tokyo Gore Police" och "The Machine Girl"? Tja, till att börja med kan man checka av ett par givna ingredienser på listan. Överdrivna blodduschar? Jovisst. Fantasifulla defekter och/eller vapen? Absolut, se Tre saker, och jag måste absolut nämna polisstyrkan i filmen som har näspistoler...

Rin (Yumi Sugimoto) är en närsynt och mobbad skolflicka. På sin 16:e födelsedag får hon veta att hon inte är en normal människa, utan en Hilko, en uråldrig klan av mutanter. Lagom till att hennes pappa avslöjar att han också är en Hilko och visar upp sin bisarra mutation, rasar en polisstyrka in i lägenheten och mördar Rins föräldrar. Själv försvarar hon sig efter bästa förmåga med hjälp av sin mutation - en mekanisk klo som växer ut vid behov. Polisstyrkan slaktas enligt känt manér, och Rin passar även på att ha ihjäl alla som kommer i hennes väg på olika spektakulära vis.

Strax därpå blir hon uppsökt av andra Hilkos och får genomgå en träningsperiod där hon ska lära sig att förstå sin egen förmåga och samtidigt trimmas in i Hilkos kamp mot mänskligheten. I en vision får hon reda av sin döda far att hon är ett halvblod, då mamman inte var någon mutant och denna lärdom gör det väldigt svårt för Rin att fullfölja den terroristiska planen där alla människor i Japan ska dö. Med ett ben i vardera lägren måste Rin välja sida.

För att jag ska gå igång på splatter så måste den vara rolig, och tack och lov är "Mutant Girl Squad" väldigt kul. Eller snarare väldigt fånig. Det är få stunder i filmen som den är speciellt seriös och resten av filmen är härligt oseriös med en knäpp scen efter en annan. De där näspistolerna tar knäcken på mig, och mutationerna (eller "skatterna" som de kallar det) som tjejerna har är så otroligt konstiga. Filmskaparna måste ha spånat loss ordentligt och tagit med varenda knäpp idé de kommit på.

Det är väl ingen film jag kommer att se om gång på gång, men för stunden är "Mutant Girls Squad" mycket underhållande.

Making of-filmen är en halvtimme lång och av "fluga på väggen"-karaktär men med en berättarröst som lotsar oss genom hela inspelningen. Det var tre regissörer som gick ihop för att göra filmen och de regisserade varsitt "kapitel" i filmen. Det verkar ha varit en ganska avslappnad och rolig inspelning som pågick i två veckor.

De tre regissörerna och de tre tjejer som gör filmens huvudroller kommer till tals i separata intervjuer där de utvecklar sina tankar om filmen och inspelningen. Det känns dock som den engelska översättaren inte riktigt hunnit med allt som sägs för textremsorna känns färre än vad som sägs, men man får som tittare tillräckligt med information för att hänga med.

I en kvartslång kortfilm får vi bakgrundshistorien till två av karaktärerna i filmen, främst Yoshie vars mutation är tentakler och någon sorts snabel.

Vidare finns lite promotionmaterial i form av teasers och tv-spottar.

Fantasifylld mutation #1: Motorsågsklinga som kommer ut ur rumpan.