Balt! Balthazar, Balt! Bathazar, Balthazar!

Man slutar aldrig att förundras över vilka klassiker som grävs fram ur arkiven och släpps på DVD. "Professor Balthazar", liksom - vem hade trott det?

Den vänliga och extremt påhittiga lilla mannen är ju en välbekant figur för oss 70-talister, men de flesta bör ha sett någon av de ungefär 10 minuter långa filmerna på tv under sin barndom. Den svängiga vinjettlåten, som jag försökt återge som rubrik här ovan, och de färgsprakande äventyren - de är omöjliga att glömma bort. Eller, ja, själva innehållet i kortfilmerna minns man kanske inte i detalj, men det man minns är hur Balthazar funderar och funderar och funderar och VIPS! kommer på lösningen på det rådande problemet och fyller ett provrör med några droppar ur sin magiska maskin och trollar fram en flygande spårvagn, en stickmaskin, magiska skor eller vad som nu kan tänkas behövas för att lösa problemet.

Vem ville inte ha tillgång till Balthazars maskin som barn och vem ville inte åka i hans rullande säng som dök upp sist i varje avsnitt innan textskylten proklamerade "KRAJ", som betydde slut?

Så här drygt 40 år efter att avsnitten gjordes så blir varje avsnitt som en liten LSD-trip. Färgsprakande miljöer och förskjutna perspektiv. Balthazars stad som visas upp nästan först i varje avsnitt ser ut som Minas Tirith ur "Sagan om ringen" med nivå på nivå på nivå i en högformad stadsplan, men det är enbart för att perspektiven är helt vansinniga. Inte för att det spelar någon roll. Flummigt är det i alla fall.

Precis som med "Linus på linjen" är "Professor Balthazar" kanske ingenting man ska plöja igenom i en sittning, utan de tretton avsnitten ska nog avnjutas ett i taget så som de visades på tv. Men det är faktiskt ganska trevligt att ta del av de här Makedoniska sagorna igen och jag tror nog att moderna barn också kan tycka att det är roligt att se den glada professorn. Det är hur man än vrider och vänder på det en genuint god serie där alla är otroligt mysiga mot varandra. Fint fortfarande.

Ingenting.

1. "Professor Balthazar" gjordes i totalt 39 avsnitt fördelade på tre säsonger. Alltså är ytterligare två volymer på ingång.

2. De tre sista avsnitten i volymen presenteras med enbart engelskt tal. Det finns ingen förklaring till detta. Kanske visades aldrig avsnitten i Sverige eller så har det svenska ljudet försvunnit under åren. Ett av avsnitten är det absolut första "Professor Balthazar"-avsnitten ("De märkliga skorna") som är lite annorlunda tecknat.

3. Avsnitten är "digitalt restaurerade" vilket inte är någon lögn. Ljud och bild är av nästan löjligt bra kvalitet.

ANDERS JAKOBSON (2011-05-14)