Från spelkonsolen till tv-rutan

"Tekken" borde vara ett av de mest kända fightingspelen genom historien, till och med så att en icke-gamer som undertecknad känner till dem. Första spelet kom 1994 och till dags daga finns det fem uppföljare och några tilläggsspel till en rad olika konsoler. Spelet/spelen har adapterats en gång tidigare i en animerad långfilm 1997, men det här är den första spelfilmen baserad på serien.

I både spelen och filmen står en stor fightingturnering kallad Iron Fist i fokus, vilket råkar vara vad "Tekken" betyder. I filmen är dock Tekken ett av de stora företag som tagit över världen efter terrorkrigen. I utkanterna av Tekken City ligger slummen Anvil där "folket" bor. Här finns även motståndsrörelser och vår huvudperson Jin (Jon Foo) förser en av dessa med kontraband de behöver för sitt motstånd. Själv är han bara intresserad av pengarna det ger, men motståndsrörelsens ledare menar att Jin tror på kampen även om han inte säger det.

När Jins mamma dödas i en räd vänder han allt sitt hat mot Heihachi Mishima (Cary-Hiroyuki Tagawa), Tekkens ägare och svär att hämnas sin mors död. I själva verket var det Heihachis ivriga son Kazuya (Ian Anthony Dale) som låg bakom räden. Kazuya är oerhört sugen på att äntligen få ta över Tekken, men Heihachi tycker inte att tiden är inne än.

Jin beslutar sig för att försöka delta i Iron Fist. Han har blivit drillad till en duktig fighter av sin mamma, men hon har förbjudit honom att delta i tävlingen. Nu är det hans enda chans att komma åt Heihachi och när han vinner en öppen uttagning blir han folkets val och tas snabbt under Steve Fox (Luke Goss) beskydd - en före detta Iron Fist-deltagare som lotsar honom rätt. Tävlingen är fylld av farliga motståndare, både manliga och kvinnliga och en av de senare, Christie Monteiro (Kelly Overton) blir Jin lite extra tjenis med.

Men Kazuya är orolig över Jins deltagande och när han upptäcker vem Jin faktiskt är (en hemlighet man lätt kan lista ut, och som de som spelat "Tekken" vet från start) så ändras spelreglerna totalt.

Här får vi en futuristisk och fartfylld actionmacka med mängder av slagsmål och tydlig spelkänsla. Alla karaktärer är plockade från spelen och jag antar att det finns om gott om andra referenser också. Storyn som kreerats till filmen är väl egentligen inte speciellt märkvärdig utan snarare något man sett flera gånger tidigare i olika sammanhang, men slutresultatet blir ändå en underhållande film med mustiga fighter mellan påhittiga karaktärer.

Det är väl kanske ingen film som kommer att göra något större avtryck i filmhistorien, men som 90 minuters underhållning fungerar den mer än väl.

1. Efter eftertexterna kommer en extrascen, eller snarare en längre version av en avgörande scen i filmen som skulle kunna indikera att en uppföljare kan vara aktuell, men med tanke på att filmen ekonomiskt floppade och bara spelade in knappt en miljon av de 35 miljoner dollar den kostade att göra, känns det just nu rätt tveksamt.

2. Nu i sommar ska en dataanimerad film i 3D komma under namnet "Tekken: Blood Vengeance".

3. Christie har väldigt spännande byxor som visar mer stjärt än de döljer, och då menar jag byxor i plural...

ANDERS JAKOBSON (2011-05-17)