Den gröna getingens uppkomst

Det bästa Britt Reid vet är att festa och ha kul och han lever som om det inte fanns någon morgondag. Detta till hans fars stora förtret. Fadern driver stans största tidning, The Daily Sentinel, och är mycket strikt. Man kan lätt säga att han och Britt inte kommer speciellt bra överens. En morgon när Britt vaknar upp efter en blöt kväll nås han av nyheten att hans far dött av ett bistick och att han nu är ny ägare av The Daily Sentinel...

Så långt har vi sett detta förr men det är nu filmen egentligen börjar. Britt lär känna Kato som jobbat för hans far under många år och bland annat byggt en speciell kaffemaskin. Kato, som är lite av ett tekniskt geni, har även specialutrustat faderns bilar vilket Britt gillar. När de en kväll är ute och leker med pappans specialbil föds idén om att de ska ta på sig masker, bli superskurkar (eller var det hjältar) och ge sig ut på jakt efter stans största bovar.

Green Hornet skiljer sig lite från andra superhjältar i avseendet att det inte är lika noga med att verka goda som man skulle kunna tro. Visst, de sätter dit skurkarna, men de drar sig inte för att utge sig för att själva vara skurkar i media. Sen skiljer de sig dessutom i det faktum att det är sidekicken Kato som är den verkliga hjälten. Han bygger bilarna och specialvapnen, han är den som kan slåss och han är den som får alla bra idéer. Detta spelar dock ingen roll. Tillsammans ger de sig ut i natten för att besegra skurkarna.

I rollen som Green Hornet (Britt Reid) ser vi Seth Rogen som oftast syns i komedier. Nu är det en hel del komedi i "The Green Hornet" också men det är inte riktigt den typ av filmer vi är vana att se honom i. Han gör dock bra ifrån sig och funkar riktigt bra som den lite tafatte superhjälten. Som sidekicken Kato ser vi den relativt oprövade Jay Chou. Reids sekreterare, Lenore Case, spelas av Cameron Diaz.

Det finns alltså inte mycket att klaga på här. Skådespelarna fungerar, storyn fungerar och specialeffekterna fungerar. "The Green Hornet" är action från ruta ett och jag är riktigt nöjd med vad jag får. Dessutom gillar jag att skurken, Bloodnofsky, inte är någon övernaturlig figur utan en vanlig människa, precis som Reid och Kato.

Som vanligt med den här typen av actionfilmer finns det en hel del bakom kulisserna-material och mycket handlar om specialeffekterna, så även här. Vi får bland annat se hur man skapat den bil, Black Beauty, som Green Hornet och Kato åker omkring i. Men vi får även se en hel del borttagna scener och scener där något gått snett och någon börjat skratta, vilket är lätt när Seth Rogen är inblandad. Vi får även kommentarspår och en närmare titt på hur man hittade Jay Chou som spelar Kato. Väljer man att köpa DVD-utgåvan får man dock nöja sig med hälften av detta då den andra hälften är exklusivt för blu-ray-utgåvan.

1. Att huvudpersonen heter Britt har jag ingen förklaring till. Jag har alltid trott att det var ett tjejnamn.

2. Edward Furlong dyker upp i en biroll som en knarktillverkare och han är alltid lika kul att se.

3. "The Green Hornet" är från början en radioserie men har även gått som TV-serie på 60-talet.