Fler fall önskas med Sebastian Bergman

Kriminalfallen med Sebastian Bergman (Rolf Lassgård) i spetsen har visats i SVT. Varje fall är cirka 90 minuter och på tv har fallen varit uppdelade i två avsnitt. Först ut var avsnitten där en ung pojke hittades mördad och där ingenting visade sig vara som man först trott. Sebastian Bergman är expert på gärningsmannaprofiler och en notorisk kvinnojägare. Hans sorger och bekymmer motar han bort med hjälp av sex. Han är vad man kallar ett riktigt svin och inte vidare omtyckt i poliskåren. Av lite olika anledningar blir han trots detta inblandad i fallet som en grupp poliser bestående av skådespelarna Tomas Laustiola, Gunnel Fred, Moa Silén och Christopher Wagelin löser. Det är den här gruppen med poliser som vi får följa i serien.

Sebastian får arbeta i uppförsbacke i båda kriminalfallen. Det händer en del saker på det privata planet i del ett som gör att förutsättningarna blir annorlunda i nummer två och mycket mer spännande för tittaren. Det är nämligen så att i andra fallet är allt otroligt mycket mer spännande än i första och det här är bra kriminalare. I första filmen är det en ganska skakig bild och en melankolisk och seg stämning. Det finns tid för eftertanke och ingenting går speciellt snabbt. Det blir det ändring på i del två utan att det för den sakens skull handlar om något snabbt skjuta-mot-bov-grej. Här blir flera kvinnor brutalt mördade och det visar sig ganska snart att mördaren är en copycat som riktat in sig personligen mot Sebastian. Del två är flera hundra gånger mer spännande än föregångaren och det är ett väldigt bra skådespel.

Jag upplever dock att det är lite svårt att höra vad vissa av skådespelarna säger så att använda sig av textremsan är en klar fördel. Lassgård har förmågan att mumla och Laustiolas finlandssvenska är svårhörd när han inte artikulerar ordentligt.

Berättelserna om Sebastian Bergman som alltså är "Den fördömde" är välgjorda, välspelade och spännande. En klar favorit som bör ses om man gillar den här typen av film.

1. Bakom "Den fördömde" står Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt. Hjort ligger bakom serier som "Cleo", "Det okända" och "Bert - den siste oskulden". Rosenfeldt känner vi igen från "Parlamentet" och som hjärnan bakom bland annat "Reuter & Skoog".

2. Daniel Espinosa har regisserat del ett. Mannen som regisserade "Snabba Cash".

3. I dagsläget finns endast dessa två delar av serien.

MARIA EREMO (2011-05-30)