Töntig och cool genremix

Jag har alltid varit svag för filmer med religiösa förtecken, och med det menar jag den episka biten av kristendomen. Den är mäktig på något sätt. Vi snackar inte svenskt konfirmationsläger utan munkkåpor, sakrala platser och en kyrka som både frälser och slaktar. Korsa detta med en futuristisk, lätt post-apokalyptisk miljö, vampyrer och gammal hederlig western och man får "Priest".

I den här alternativa världen har mänskligheten haft en evig fiende: vampyrer. Krig efter krig har hållits och det är först när kyrkan tagit fram en specialstyrka kallad Präster som mänskligheten slutligen ska segra. Vampyrerna sätts i reservat och storstäderna skyddas bokstavligen bakom kyrkans murar. Med uppdraget slutfört upplöste kyrkan Prästerna och de tvingas återgå till normala liv, vilket inte är så lätt. De har svårt att acklimatisera sig, de blir uttittade på grund av det tatuerade krucifix de har i ansiktet och de hemsöks av obehagliga drömmar. I alla fall vår huvudperson Priest (Paul Bettany) - ja, något annat namn får vi aldrig veta - som gång på gång drömmer om den där episka bataljen vid vampyrnästet Sola Mira där han inte kunde hålla emot när vampyrerna tog hans Prästkollega (Karl Urban).

Priest blir uppsökt av en ung sheriff (Cam Gigandet) från en utpost. Han berättar att Priests bror och hans familj har blivit attackerade av vampyrer, och att den döende brodern berättat att hans dotter kidnappats. Priest berättar detta för kyrkorådet och ber om att han ska bli återinstallerad, men de säger nej och Priest ser sig då tvungen att gå emot kyrkan och gud och ger sig i väg för att hjälpa sheriffen. De inser snart att en helt ny vampyrarmé odlats fram, men att det även finns något mer, något de aldrig sett tidigare och något som är starkare än något annat...

"Priest" är en ömsom töntig och ömsom cool film. Det är gott om omotiverade häftiga poser, tuffa repliker och orealistiska slagsmål som man vid det här laget sett så ofta att det blir mer töntigt än coolt. Men jag gillar stuket och känslan i filmen. Genremixen blir väldigt cool och filmen är snyggt gjord. Jag tänker lite på "Jonah Hex" som även det är en film som tar westerntemat och skruvar till det. Båda filmerna är dessutom baserade på tecknade förlagor och båda filmerna har en passage tidigt i filmen som är animerad och berättar förutsättningarna på kort tid. Dock tycker jag bättre om "Priest" än "Jonah Hex".

Paul Bettany har man sett tidigare som religiös krigare. Jag vill fortfarande vidhålla att hans albinomunk Silas var den stora behållningen i "Da Vinci-koden" och även här är han bra som kall och samlad actionhjälte.

En cool och töntig film alltså, men den coola delen vinner den interna striden, och i och med att slutet öppnar upp för fler filmer håller jag tummarna för att det blir så.

De borttagna och förlängda scenerna känns mest som alternativa scener som för ovanlighetens skull känns rätt så intressanta och givande att se. Speciellt kul är det att se de scener där man inte hunnit lägga in specialeffekterna och de digitala karaktärerna. Det ser så amatörmässigt ut och skådespelarna slåss i luften med motståndare som inte finns. Jag har svårt att förstå hur filmskaparna och skådespelarna har förmågan att se slutresultatet framför sig när de filmar, men det är just därför jag inte är filmskapare eller skådespelare.

Två kortare bakomfilmer betar av "världen" i filmen och alla vapen och fordon. Båda filmerna är bra och ger mycket information på kort tid.

Det finns även två sätt att se filmen med extramaterial, ett traditionellt kommentarspår och en picture-in-picture-funktion som petar ut information medan man tittar. Dessvärre finns det inget sätt att se denna information separat utan att behöva se hela filmen, vilket är ett litet minus.

Ett annat minus är att det ingenstans (med reservation för kommentarspåret och picture-in-picture-funktionen som jag inte tagit del av i sin helhet) nämns att "Priest" är baserad på en förlaga, nämligen...

1. ...en serie koreanska grafiska romaner. Jag har inte läst dem, men min efterforskning säger att filmen inte är någon adaption utan just bara baserad på serien.

2. Regissören Scott Charles Stewarts senaste film innan "Priest" var "Legion", även det en film med religiösa förtecken och med Paul Bettany i huvudrollen.

3. Arbetet med att filmatisera serien inleddes redan 2005, men då med helt andra personer involverade. 2009 kom Stewart in i bilden och filmen skulle ursprungligen gått upp på amerikanska biografer sommaren 2010 men sköts fram och sköts sedan fram ytterligare när man konverterade 2D:n till 3D.

ANDERS JAKOBSON (2011-10-12)