Äntligen slipper vi Aslan

I tredje filmen om Narnia är det som man sa i slutet av andra filmen endast Lucy och Edmund som kommer tillbaka till Narnia. Eller i alla fall nästan. Med sig av misstag får de sin otrevliga kusin Eustace. Hur det kommer sig att en tavla börjar spola in vatten på deras rum för att sen skölja ut dem i Narnia förklaras inte men väl när de är där hjälper de Prins Caspian att hitta de sju riddarna som alla har varsitt svärd som de försöker driva bort ondskan med. Problemet är bara att de sju riddarna alla givit sig av för att stoppa ondskan och då försvunnit.

En sådan bagatell stör dock inte vårt gäng utan de ger sig ut för att leta efter svärden som om de alla sju läggs på ett speciellt bord driver bort ondskan för gott. Detta ska dock visa sig vara svårare än de trott men de ger inte upp och äventyret är ett faktum.

"Berättelsen om Narnia: Caspian och Skeppet Gryningen" är bättre än filmen innan som mest innehöll slagsmål. Här är det mer fantasi och det gillar jag. Men trots detta är filmerna om Narnia inga favoriter. De känns påkostade när det gäller specialeffekterna men själva handlingen känns alldeles för framstressad. Nu har jag visserligen inte läst böckerna som filmerna baserats på men storyn känns lite krystad och framförallt slarvigt avslutad i slutet av filmen. Det känns som om man tagit den lätta vägen för att få ett lyckligt slut.

En positiv sak med filmen är att Aslan det goda, egoistiska lejonet lyser med sin frånvaro mest hela tiden. I de två första filmerna har jag mest retat mig på att han inte hjälpt till förrän i slutet men ändå hyllats som hjälte. Nu har han ingen större inverkan på själva storyn och det känns riktigt bra. "Berättelsen om Narnia: Caspian och Skeppet Gryningen" är hyfsad underhållning även om den aldrig kommer i närheten av filmer som "Sagan om ringen" eller liknande äventyrsfilmer.

Kommentarspår samt två musikvideos till filmens tittellåt. En av EMD.

1. Jill Pole nämns i slutet av filmen och henne kommer vi att få se mer av i kommande filmer.

2. Det är Ben Barnes som spelar prins Caspian här också även om han ser lite annorlunda ut jämfört med film två.