Storslaget nästan hela vägen

"Häxan och Lejonet" berättar historien om fyra syskon, Peter, Edmund, Susan och Lucy som skickas hemifrån för att komma undan kriget. De hamnar i ett märkligt hus som har en ännu märkligare klädgarderob. När de går in i den hamnar de nämligen i landet Narnia. När de kommer dit första gången är det vinter och alla utom den vita häxan och hennes medhjälpare lever ett svårt liv. Häxan har Narnia i ett järngrepp. Profetian säger dock att fyra människobarn ska komma till Narnia och besegra henne och återinföra sommaren och glädjen till Narnia.

Att säga att de fyra syskonen motvilligt går med på att axla rollerna som Narnias räddare är en underdrift men de gör det ändå och ger sig därmed in i en strid som kan sluta hur som helst. Ingen går säker för den vita häxan och hennes svärd som förvandlar den det nuddar vid till sten. Som sagt är Narnia ett storslaget äventyr. Vi möter djur och figurer som vi aldrig sett förr. Vi möter även djur som vi sett för men som här kan prata och göra sig förstådda. Framför allt möter vi Aslan, ett jättelejon som leder de goda i kampen mot den vita häxan.

När det gäller specialeffekter sparar man inte på krutet. En del saker ser kanske inte helt realistiska ut men för det mesta lyckas man rätt bra. Speciellt med tanke på att det faktiskt bara är de fyra syskonen som är vanliga människor. Det som däremot inte håller hela vägen är handlingen. Förmodligen har den kortats rätt bra jämfört med boken men slutet känns genomhastat och för enkelt. När det gäller upplösningen är den inte speciellt märkvärdig och kräver knappast att de fyra syskonen är delaktiga. Lite känns det som om man slarvar bort slutet lite och går den enkla vägen vilket känns trist när resten av filmen är så pass bra.

Trots det är filmen ett äventyr och jag kan inte låta bli att charmas av idén att gå in i ett klädskåp och komma ut i en helt ny värld. Visst vore det fantastiskt?

Inte mycket extramaterial på den här utgåvan. Vi får kommentarspår, möjligheten att se filmen med små info-popups samt lite bloopers som inte är speciellt roliga. Nä, satsa på två-diskutgåvan i stället.

1. Narnia har filmats tidigare. En TV-serie i England och en tecknad film.

2. När Lucy ser herr Tumnus första gången är det även första gången skådespelerskan Georgie Henley ser James McAvoy i full mundering. Allt för att scenen ska bli så bra som möjligt.

3. Scenen där Aslan säger att bävern berättat att Peter sagt att han ska göra en mössa av honom skedde lite av ett misstag. När den filmades fanns inte repliken med. Peter ler för att en fluga flög förbi vilket förstörde originalscenen. Då la man till repliken om bävern och mössan för att få något som Peter kunde le åt och vips så var scenen räddad.

HANS-Ã…KE LILJA (2008-06-18)