Fyra vänner, en hemlighet

I "The Dilemma" möter vi Ronny och Nick som varit vänner sedan college. Nu driver de ett bildesignföretag och står inför sin största deal någonsin, en deal som skulle betyda ett genombrott för deras lilla företag. Vid sina sidor har de Geneva (Nicks fru) och Beth (Ronnys flickvän) och de trivs verkligen bra med varandra, alla fyra. Just detta blir nästan plågsamt uppenbart i filmens inledning där detta trummas in under alldeles för lång tid.

Hur som helst, av en slump råkar Ronny se Geneva kyssa en annan man och hela hans värld rasar. Ska han berätta för Nick om vad han sett, ska han vänta tills efter de fått dealen eller ska han inte säga något alls? Han väljer att konfronterar Geneva som, om han berättar något, hotar förstöra hans vänskap med Nick. Detta får Ronny att bestämma sig för att undersöka saken mer ingående själv, men till sin förvåning upptäcker han att allt inte är vad man tror och att det faktiskt finns två sidor av myntet...

Jag gillar "The Dilemma". Den är alldeles för lång men annars fungerar den. Och trots att det är en komedi, för det är den hur tung den än känns, går det inte att låta bli att känna med Ronny och den sits han hamnar i. Vad gör man när man ser sin bäste väns fru med en annan? Sen skruvas naturligtvis det hela naturligtvis till lite just för att det är en komedi men det finns hela tiden ett budskap i botten och det gillar jag.

I huvudrollerna ser vi Vince Vaughn (Ronny) och Kevin James (Nick) och båda är perfekta i sina roller. Sen blir det inte mindre roligt av att Vaughn är hur lång som helst medan James är kort och lite rundare. Som deras respektive ser vi Winona Ryder (Geneva) och Jennifer Connelly (Beth) och även de gör sina roller bra. Speciellt Ryder klarar av att bara både rolig, seriös och hotfull. Så, hade man bara kortat filmen 15-20 minuter tror jag man fått något verkligen bra. Nu tvingas vi sitta igenom en del alldeles för långa scener tyvärr.

Här bjuds vi på några borttagna scener som faktiskt hör hemma i papperskorgen. Det roliga med dem är att vi får en kort inledning av regissören Ron Howard innan vi får se dem.

1. En scen där Ronny ger sig på Genevas älskare och Vaughn tillåts släppa lös ordentligt är riktigt kul.

2. Jennifer Connelly fick rollen sedan Jennifer Garner hoppat av filmen medan Winona Ryder slog ut Uma Thurman i kampen för sin roll.

3. En hel del misstag gjordes under scenen när Ronny följer efter Geneva när de är på hockey. När det blir mål spelas ett annat lags vinnarsång och Chicago Blackhawks har andra tröjor på sig på de skärmar som vi ser i scenen än spelarna ute på isen har.

HANS-ÅKE LILJA (2011-07-01)