Spännande 90-talsfavorit som håller än

"Sneakers" kom under första hälften av 90-talet och var en personlig favorit då. På sätt och vis en sorts föregångare till "Ocean's Eleven"-filmerna. Robert Redford spelar Martin Bishop, ledare för ett gäng säkerhetsspecialister som anställs för att försöka göra inbrott hos olika företag för att utvärdera säkerheten. Gänget, som i övrigt består av den före detta CIA-agenten Crease (Sidney Poitier), den konspirationsteoribesatta Mother (Dan Aykroyd), ynglingen Carl (River Phoenix) och den blinda ljudspecialisten Whistler (David Strathairn), är väldigt bra på det de gör.

Bishop blir konfronterad av ett par NSA-agenter som vill anlita gänget för ett uppdrag och det är först när de kallar honom vid ett annat namn som han inser att de inte har något val. I inledningen av filmen har vi sett hur Bishop och collegekompisen Cosmo genomförde politiska hackningar, där enbart Cosmo åkte dit, vilket ledde till att Bishop gick under jorden och bytte identitet. Nu hotas allting blir avslöjat om de inte tar uppdraget.

Uppdraget är att stjäla en mystisk låda en matematikprofessor tagit fram, vilket de också gör, men när de undersöker lådan märker de att den kan användas för att ta sig in i vilket system som helst. I samband med överlämningen inser de att NSA-agenterna inte är de de utger sig för att vara, och gänget måste slutligen genomföra sitt svåraste uppdrag någonsin för hålla lådan borta från fel personer.

Som vanligt när det gäller filmer man älskade under en viss period i sitt liv och inte sett på ett tag så finns alltid risken att de inte håller i dag, men lyckligtvis gör "Sneakers" det. Det är fortfarande en väldigt spännande, stundtals rolig och framför allt cool film som egentligen enbart åldrats i sina datorskildringar. Det fräckaste operativsystemet i filmen är Windows 3.11, men på något sätt gör det filmen lite mer realistisk än de science fiction-artade gränssnitt man ser i moderna filmer, även om jag inte tror att man kunde göra allt det som görs i filmen med Windows 3.11.

Det är en skön kemi i gruppen, som kompletteras av Liz (Mary McDonnell), en före detta flickvän till Bishop som blir mer indragen än hon vill (att dra en jämförelse till Julia Roberts karaktär i "Ocean's Eleven" är ganska lätt). Faktum är att man lätt kunde ha byggt en serie filmer eller en gjort en tv-serie baserat på karaktärerna. Det är den känslan man får av gänget.

En annan bra detalj i filmen är David Strathairns blinda karaktär som gör att ljudet får större betydelse än det brukar ha i andra heist-filmer. Dessutom blir det komiskt när den blinda mannen tvingas köra ett fordon i ett parti i filmen.

Det känns väldigt skönt att inte bli besviken av en gammal favoritfilm och jag kan inte göra annat än att rekommendera "Sneakers" till de som missat den tidigare.

1. Filmen skrev och regisserades av Phil Alden Robinson och var hans nästa film efter "Drömmarnas fält".

2. Delar av förtexterna skrivs ut som anagram som sedan kastas rätt - en referens till en scen i filmen. En annan rolig sak är den första scenen som utspelar sig på college på 60-talet där bildration är betydligt smalare än resten av filmen. Ett effektivt sätt att enkelt göra skillnad på dåtid och nutid.

3. Jag ska kanske klargöra att jag inte menar att "Ocean's Eleven" från 2001 var en efterapning, då den var en remake på en film från 1960 med samma namn.

ANDERS JAKOBSON (2011-07-29)