Som från en annan dimension

När jag hörde att man skulle spela in en ny Åsa-Nisse-film med Kjell Bergqvist i huvudrollen blev jag väldigt skeptisk, det ska jag villigt erkänna. När jag sedan var på bio och fick se den första trailern för filmen satt jag som förstummad efteråt. Det jag just sett var så dåligt att jag nästan började titta efter dolda kameror för att jag trodde någon drev med mig. Så i dag blev det alltså dags att se själva filmen och som ni förstår var förväntningarna extremt låga… vilket jag tänkte kunde vara till filmens fördel då jag var beredd på det värsta. Det skulle dock visa sig att jag inte hade en aning om vad jag pratade om. "Åsa-Nisse: Wälkom to Knohult" är så dålig att jag aldrig hade kunnat förutspå det. Det känns som om man hamnat i en annan dimension där alla som gör film plötsligt blivit helt galna.

Handlingen går ut på att Åsa-Nisse hittar olja på gården när han ska fixa brunnen. Naturligtvis försöker ett stort oljebolag ta över Nisses pump som är så kraftig att den kan hitta olja var man än borrar, så kraftig att den torrlägger alla andra oljetillgångar jorden över. Nisse och Knohult kontrar med att utropa Knohult till en egen republik för att rädda Dunderpumpen som Nisse döpt sin pump till och konflikten mellan Sverige och Knohult är ett faktum.

Men som sagt, filmen är så usel att man förväntar sig att Henrik Dorsin som skrivit manus när som helst ska hoppa fram och skrattandes peka finger åt oss och undra varför i hela friden vi sitter och tittar på smörjan. Skämten är dåliga, de få specialeffekter som finns (jag tänker i första hand på när Nisse och Klabbarparn rider på älgen) är så usla att man sitter och skäms. Dorsins galna hemvärnsgubbe är larvig och… ja, jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Det enda som fungerar i filmen är Johan Rabaeus som Sjökvist. Han är precis som i serietidningen.

Det mest förvånande med filmen är dock att namn som Kjell Bergqvist, Maria Lundqvist, Brasse Brännström, Henrik Dorsin, Allan Svensson, Michael Segerström, Johan Glans, Claes Månsson, Johan Rabaeus, Sissela Kyle och Henrik Hjelt alla är med och jag kan inte låta bli att undra hur de ser på det idag. Allt lät förmodligen jättebra till en början; "Henirk Dorsin ska skriva manus till en ny, modern Åsa-Nisse-film och alla som är något ska vara med. Vad kan gå fel?". Nu låter det nog annorlunda för den som är stolt över sin medverkan i "Åsa-Nisse: Wälkom to Knohult" borde nog byta yrke snarast. Själv känner jag mig snuvad på 86 minuter av mitt liv samtidigt som jag konstaterar att "Åsa-Nisse: Wälkom to Knohult" förmodligen är den sämsta filmen jag kommer att se under hela 2011, kanske hela 2010-talet till och med.

Några teasers och en trailer som allt borde vara nog för att man ska hålla sig borta från filmen.

1. I en scen rider Åsa-Nisse och Klabbarparn som sagt på en älg och det är så dåligt gjort att man först tror att det är meningen att man ska tro att någon klätt ut sig till älg i filmen. Otroligt dåligt gjort.

2. Det är intressant att alla i Knohult inte pratar småländska…

3. Henrik Dorsin som blivit något av en favorit efter sin medverkan i "Solsidan" sjunker markant i mina ögon efter den här filmen.

HANS-ÅKE LILJA (2011-07-30)