Björnen sover inte

Det känns inte som någon högoddsare direkt att "Grizzly" (1976) plockade all sin inspiration från "Hajens" monumentala succé året innan. Det är egentligen exakt samma film, fast med ett annat djur och i en annan miljö. Här är tio likheter mellan filmerna:

1. Historien utspelar sig i ett turistområde där det är mycket folk i rörelse.
2. Ett extrastort exemplar av ett djur tar sig in i området.
3. Filmen väntar länge med att visa djuret i all sin prakt och filmar ur dess synvinkel.
4. Ett av de tidigaste offren är en kvinna som är i vatten på något sätt.
5. Ett barn blir av med ett ben.
6. En person inser snabbt faran och vill göra något åt situationen.
7. En person med makt vägrar stänga området.
8. En expert erbjuder sig att på egen hand fånga djuret.
9. Personen som inser faran, experten och en tredje person ger sig iväg efter djuret.
10. Under en mörk natt berättar en i gruppen en hemsk historisk händelse som innefattar djurarten.

Som ni listat ut så är det en gigantisk grizzlybjörn som tagit sig in i en nationalpark när det givetvis är extra många turister där. Snabbt har några personer blivit ihjälslitna och delvis uppätna. Distriktchefen Michael Kelly (Christopher George) inser allvaret och försöker få parkchefen att stänga och utrymma området, men det är först efter att ett barn blivit björnmat som han ger efter för önskemålet. Kelly tar med sig naturexperten Arthur Scott (Richard Jaeckel) och helikopterpiloten Don Stober (Andrew Prine) för att hitta besten en gång för alla.

Hur stor är då denna best? Ja, i filmen nämns 4,5 meter och på omslaget står det sex meter men inte någon gång i filmen får man intrycket av att det handlar om ett sådant stort djur. En scen liknande den som tecknats till omslaget finns inte med. Det här är ju en klar brist för poängen är ju att djuret ska kännas otäckt stort och det gör det inte här.

Nu var "Grizzly" en independentfilm och hade en förhållandevis låg budget som helt enkelt inte räckte till att skapa de effekter som behövdes. Detta yttrar sig på andra vis också som när en man jagas av björnen. Här korsklipps det mellan två olika filmningar som väldigt tydligt inte är inspelade på samma ställe. Mannen springer i en skog med täta trädstammar och brun mark, medan björnen lufsar runt i vad som känns som ett betydligt mer öppet landskap med grön mark. Jag skulle kunna svära på att folk i allmänhet inte reagerade på detta 1976.

Trots detta blev filmen en jättesuccé och spelade in över 50 gånger sin budget. Detta måste helt klart bero på att den var den första filmen som efterapade "Hajen"-stuket för det är faktiskt ingen bra film. Den är otroligt seg, har stolpiga dialoger, inga kända ansikten alls och är trist filmad. Kult möjligtvis, men tyvärr en tråkig och dålig djurskräckis.

Det här är en special edition värd namnet med tanke på hur mycket extramaterial det finns. Höjdpunkten är en hyfsat nyinspelad återblick på en dryg halvtimme, som självklart heter "Jaws with claws"... Den är copyrightad till 2006, det vill säga till filmens 30-årsjubileum men känns kvalitetsmässigt minst tio år äldre. Det är en amatörmässig bakomfilm som ändå ger mervärde. Här sitter manusförfattarna och producenterna Harvey Flaxman och David Sheldon samt några av skådespelarna och minns tillbaka i individuella intervjuer. Vi får höra hur David kom på idén när han var ute och campade och det kom en Grizzlyvarning och vi får veta om inspelningen som skedde under fyra veckor med tre olika filmteam.

"Hajen"-efterapningen berörs i och med att recensenterna påpekade den redan 1976 och de båda författarna erkänner att de i efterhand insåg likheterna. Det tolkar jag som ren bullshit för det är otroligt tydligt att man plankade filmen redan vid manusskrivandet. Mot slutet av filmen kommer de in på det ekonomiska trasslet som följde succén där filmbolaget vägrade dela med sig av den rejäla profiten trots att det fanns en muntlig överenskommelse. Men författarparet vann i rätten.

En kortare bakomfilm är faktiskt från 1976 och avhandlar inspelningen i vildmarken. Utöver detta finns det småplock i form av bildgallerier, trailers, trivia och annat att läsa. Det finns dessutom ett kommentarspår som jag inte lyssnat på men jag antar att ungefär samma information som i bakomfilmen kommer fram i detta.

1. 1983 spelades uppföljaren "Grizzly II: The Predator" in med John Rhys-Davies i en av huvudrollerna och med George Clooney, Laura Dern och Charlie Sheen i mindre, men tidiga roller. Filmen handlar om en rockkonsert i en nationalpark som störs av en jättegrizzly. Eller något sådant - filmen gjordes nämligen aldrig klart och existerar enbart i en arbetskopia med temporär musik av Michael Jackson och utan många bilder med björnen. Tidigare i år sammanställdes en fanklippning av filmen.

2. 1977 gjordes en annan grizzlyfilm under namnet "Claws" (ehum...) som sedan återsläpptes här och där i världen under namnet "Grizzly 2", men den har ingen koppling till originalfilmen.

3. För en betydligt bättre - och faktiskt verklig - grizzlyskräckis, kolla in dokumentären "Grizzly man".

ANDERS JAKOBSON (2011-08-15)