Finns slumpen?

Har du någonsin funderat på utifall det kanske inte är slumpen som gör att du missar bussen, att du inte hittar nycklarna eller att du blir tvungen att göra något som du inte planerat? Det har inte David Norris heller. Så, när han träffar Elise på herrarnas toalett samma kväll som han förlorar senatorsvalet tänker han inte så mycket på det. De fattar dock tycke för varandra och David får hennes telefonnummer och lovar att ringa.

Nu ska det dock visa sig att det finns något mer än slumpen. Det finns folk som håller koll på mänskligheten och styr dem för att få fram bästa möjliga resultat. Och tyvärr innebär detta inte att David och Elise ska ses mer. En morgon lyckas dock Harry, Davids skyddsperson, somna och missar på så vis att se till att David spiller kaffe på sig och måste gå hem och byta. I stället hinner han nu med en buss han inte borde hinna med och på den träffar han återigen Elise. Framtiden ställs på spel och de som kontrollerar David beslutar sig för att berätta för honom hur det ligger till. De hotar dock att tömma hans hjärna om han avslöjar dem.

Till en början känns "The Adjustment Bureau" väldigt förvirrande och man förstår inte alls vad som händer. Men när det sen avslöjas vad det hela handlar om blir den riktigt bra. Matt Damon och Emily Blunt är perfekta i rollerna och det enda som känns lite tveksamt är slutet. Lite tycker jag nog man tagit den enkla vägen när man löser alla problem och samtidigt lyckas slänga in en moralkaka mitt i allt.

Men filmen är underhållande och bjuder på mycket action och en del riktigt snygga specialeffekter. Sen gäller det naturligtvis att man som tittare köper hela konceptet för verklighetstrogen är filmen inte direkt... eller? Kanske är det just så här det funkar. Kanske finns det män i hattar och kostymer som styr våra liv? Kanske är det just de som ser till att vi hamnar där vi gör och ligger bakom det som händer i våra liv. Det är en rätt vågad tanke men efter att ha sett "The Adjustment Bureau" känns det inte helt omöjligt.

Extramaterialet består av några dokumentärer om hur filmen spelades in, kommentarspår samt borttagna scener där vi bland annat får se den bortklippte Daniel Dae Kims. Vi får även se hur specialeffekterna gjordes och hur Emily Blunt tränade för att klara dansen. På IMDB står det dock att det användes en bodydouble i scenerna och att Blunts ansikte lagts till efteråt digitalt. Jag vet inte vilket som stämmer, men den digitala biten nämns i alla fall inte här.

1. Det är lite kul att man slarvat och tagit en bild som inte finns med i filmen som omslag. I filmen har David hatt men inte kavaj och Elise har en svart och inte röd klänning.

2. Både Shohreh Aghdashloo och Daniel Dae Kim spelade in scener för filmen men de klipptes bort ur den slutliga versionen.

3. Telefonnumret som Elise ger David i filmen ((212) 664-7665) ägs av Universal och om man ringer det är det ingen som svarar...